Студени досиета: Необузданият кон, способен да мине навсякъде

Ford Bronco е одобрен заедно с Mustang. Те са много различни, но има и общо между тях

Ford Bronco history

Ford

Ford Bronco през 1966 г.

П окрай многото лоши новини по всички линии напоследък, онзи ден чухме и една добра - Ford ще продава всъдехода си Bronco и в Европа от края на 2023 г. На избрани пазари с ляв волан и в ограничена серия.

Силно се надяваме, че България ще е сред тези избрани, след като машината показа осанката си на столичния автомобилен салон през миналия месец.

А сега - малко за историята на Ford Bronco. Първо за името, приликата и разликата с “мустанг”.

“Бронко” е испанска дума и означава “груб”, “суров” и т.н. Използва се и за някой, който е необуздан. Това не е порода, макар  че се употребява за коне. Но обърнете внимание - като прилагателно. “Бронко”, например, са конете в родеото, така ги наричат. Необяздените като цяло.

От друга страна “мустанги” са дивите коне. Някои казват, че има и такъв генетичен тип, възникнал от кръстоска между индиански коне в САЩ и Мексико. Но дивият кон не е непременно необуздан, нали така?

И сега се пренасяме в Детройт, Мичиган, централата на Ford Motor Co, където в началото на 60-те години се ражда концепцията за “мускулест автомобил” и за всъдеход. Идеята и за двата - свързани символично, но същевременно тотално различни, е на Доналд Фрий, тогавашният продуктов мениджър на Синия овал, и на инженера Пол Акселрейд. Някъде ще срещнете името на прочутия мениджър Лий Якока.

Той не е точно създател, но в крайна сметка неговият подпис стои за реализирането и на двата проекта, заемащи почетни места в автомобилната история. Какво ли щеше да стане, ако по някаква причина му се бяха сторили безперспективни?

Първият получава името Mustang - дивия атлет. Вторият - Bronco, необуздания всъдеход.

Той трябва да се противопостави на “офроудъри" като Jeep CJ-5, International Harvester Scout (наскоро стана ясно, че Volkswagen ще го възражда като електромобил) и Toyota Land Cruiser.

Bronco е нещо като неофициален наследник на използвания в армията Ford GPW, който пък е версия на Willys-Overland CJ-2A или Jeep. Корените са важни - ето поредното потвърждение.

Bronco е одобрен за производство през февруари 1964 г. Появява се на пазара през август 1965 г. Още тогава маркетингът на Ford го лансира като Sports Utility - за удоволствие и волни изяви на свободния дух извън пътя. Десетилетия по-късно SU формира една от най-популярните абревиатури в автомобилния бранш.

Ford

Оригиналният всъдеход излиза с три типа на каросерията - две врати (Wagon с твърд покрив, който се маха), “роудстър” (без покрив и без врати) и с три врати Sports Utility Pickup (half-cab). “Роудстърът” се продава само до 1968 г., идва малко в повече екстравагантен. Half-cab е свален през 1973 г., така в играта остава само “вагонът”, който от самото начало става най-популярен.

Bronco излиза на пазара с 2,8-литров мотор на Ford, 105 к.с., 3-степенна трансмисия и двойно предаване. Малко след това започва да се предлага с 4,7 л. V8 (200 к.с.), заменен от 4,9 л. V8. През 1973 г. се появява и по-модерен 3,3-литров агрегат с автоматични скорости, пак три.

За 12 години до 1977 г. оригиналният модел продава 225 585 броя, като от тях 203 544 са “вагони”, 17 262 - SUP, едва 5000 - “роудстъри”.

Нататък - всичко е история. Следващите генерации на Bronco заприличват много повече на това, което днес наричаме SUV.

Ford

Той изваден от редиците на Ford през 1996 г. Нещо любопитно - на 17 юни 1994 г. на живо по водещи тв канали се излъчва как мегазвездата О Джей Симпсън бяга от полицията в бял Bronco, управляван от неговия приятел и бивш съотборник Ал Кулингс. Той е бил обвинен за убийството на бившата си жена Никол и нейният приятел. Към 100 милиона американци гледат сцената.

Твърди се, че и това изиграло роля за решението за свалянето на всъдехода от конвейера. Ford отрича - то било взето по-рано. Интересът към автомобила просто е намалял, времето му е отминало, отстъпва на други.

25 години по-късно обаче “грубоватият” се завърна. И се радва на ренесанс. През миналата година са продадени 35 хиляди броя, но търсенето беше за много повече. Не точно "необуздан" (и някога не е бил). Стига да знаеш какво правиш, може да те преведе наистина през много труднопроходими места. Важното е винаги да има удоволствие.

Излъчването му е много по-близо до оригинала - грубовато, отколкото на последните му предшественици. И слава Богу.

Чакаме го в Европа.

Ford Ford Bronco SUV всъдеход САЩ Лий Якока