Е то нещо вълнуващо и извън мейнстрийма на потока автомобилна информация напоследък: за първи път Ford ще предлага официално легендарния си “офроудър” Bronco в Европа.
Видяхме го на Софийския автосалон миналия месец и тогава бе обявено - въпреки многото въпроси и подозрения, че това е “само за атракция”. Ето че сега оценяваме подобаващо още една от премиерите в “Интер Експо Център” - столичното изложение е първото, на което Bronco гастролира до обявяването на днешната новина. Той ще “подгрее” вероятно и в Париж наесен.
Ford Bronco
Ford пояснява, че бройката за Стария континент ще е лимитирана и в избрани европейски пазари с ляв волан в края на 2023 г. Той бе възроден в САЩ в началото на миналата година (тогава стартираха продажбите), като се радва на отличен успех - въпреки новите тенденции.
Последно по тази тема - всъдеходът по посрещнат много радушно и на нашето моторшоу, бе сред най-сниманите и доближавани, и заради ефектния начин, по който бе разположен.
Bronco на софийския автосалон през миналия месец.
Още преди много години Bronco печели прозвището „G.O.A.T.“ ("Преминава през всякакъв вид терен", Goes Over Any Type of Terrain), като в абревиатурата има и друг смисъл, лепнат оригинално от феновете на марката и модела - Greatest Of All Time.
Четиривратият “железен прериен кон” ще дойде подобрен - с интелигентни технологии и на практика наистина способен да се движи по всеки терен.
Неповторимият дизайн отвън и отвътре черпи вдъхновение от икони, сред които оригиналният Bronco от 1966 г., от F серията на американския пазар - здравият външен вид и издръжливостта, а духът - от Ford Mustang. Резултатът е SUV с уникален стил и истинско усещане за приключение.
Снабден е с усъвършенствана система за задвижване на четирите колела, включително и с Trail Control - до седем режима. Разработен от самото начало за офроуд шофиране, универсалният Bronco е стандартно оборудван с уникални функционалности, като елементи с възможност за демонтиране, специално предназначени за аксесоари монтажни точки и лесни за почистване материали.
Клиентите на Bronco могат да избират от широка гама одобрени от Ford аксесоари, проектирани за безпроблемен монтаж и персонализация.
Bronco е оборудван със свалящ се твърд покрив с шумоизолираща тапицерия за комфортно пътуване. Покривът се разглобява на четири панела със специални бордови чанти за съхранение на предните два панела за максимална гъвкавост. Всички врати могат да се демонтират напълно - и поотделно - с помощта на един-единствен инструмент, за не повече от осем минути, което осигурява максимална свобода и по-добра видимост в офроуд условия.
Безрамковите прозорци намаляват общото тегло на вратите, което ги прави достатъчно леки, за да могат да бъдат демонтирани и монтирани от собственици с почти всякакъв ръст. Клиентите на конвенционални автомобили 4х4 със свалящи се врати се сблъскват с въпроса какво да правят с тях, докато Bronco предлага специални чанти за съхранение, които позволяват вратите да се съхраняват безопасно и сигурно на борда, готови за повторното им поставяне за няколко минути. Страничните огледалата за обратно виждане са монтирани на предния капак, пред предното стъкло, за да се запази видимостта дори при свалени врати.
Навсякъде в Bronco има по няколко "великденски яйца" скрити от дизайнерите - тайни детайли, които отбелязват наследството на всъдехода и са предназначени да бъдат открити от собственика по време на използването на автомобила. Примерите включват скрити логотипи на Bronco, графика, илюстрираща оригиналната моделна гама от 1966 г., отварачка за бутилки, вградена в интериора, и скрити GPS координати на местата, използвани за тестове по време на разработването на модела.
В основата на способността на Bronco да се движи навсякъде е системата Terrain Management System, която улеснява водачите в избора на необходимия им режим на шофиране, съобразен с условията на терена. Наред с режимите за движение по пътищата като Normal, Eco, Sport и Slippery, специалните режими за движение извън пътя G.O.A.T. включват Mud/Ruts, Sand и наличен вдъхновен от състезанията режим Baja, като всеки един оптимизира газта, предавките на скоростната кутия и реакцията на кормилното управление, за да се отговари максимално на пътните условия.
Bronco се предлага с избор между двустепенна електронна предавателна кутия, която позволява превключване на предавките в движение, или двустепенна електромеханична предавателна кутия с автоматичен режим, който позволява на системата да превключва безпроблемно между задвижване на двете и на четирите колела в зависимост от условията. Блокиращият заден диференциал е стандартен, а наличните блокиращ преден диференциал и система за изключване на предната „анти-рол“ щанга осигуряват максимална проходимост при трудни условия.
Тук наистина могат да се изброят един куп технологии.
Bronco е оборудван с високоефективно независимо окачване за стабилност при офроуд (HOSS), което се състои от пружини с дълъг ход отпред, които намаляват неопорното тегло с до 20% в сравнение с конструкциите с твърда ос, както и осигуряват превъзходно качество на возене и постоянен контакт с повърхността.
Отзад, стандартно е монтиран твърд заден мост с пет връзки и пружини с променлив ход, комбинирани с амортисьори за голямо натоварване. Наличните 17- и 18-инчови алуминиеви джанти са оборудвани с гуми за всякакви терени за комфорт на пътя и увереност извън него.
Интериорът на новия Bronco е изключително функционален, оборудван с технологии и проектиран да издържа на работа в тежки условия. И не е никак спартански. Таблото черпи вдъхновение в дизайна си от първото поколение, като цветовете са вдъхновени от естествените палитри и екипировката за работа на открито, а материалите са подбрани за максимална издръжливост.
Централната конзола е оборудвана с подложка за безжично зареждане, проектирана така, че да поддържа мобилния телефон на място дори при екстремни ъгли на атака и страничен наклон. Повърхностите на арматурното табло се почистват с лекота, а ключовете и бутоните в салона са със силиконови уплътнения и гумени повърхности за повече защита и лесно почистване.
Въпреки че Bronco е създаден за най-тежките условия, по отношение на комфорта и удобството също не са правени компромиси. 8-инчовият частичен TFT инструментален клъстер е съчетан с 12-инчов централен LCD сензорен екран с последно поколение система за комуникация и забавление SYNC 4, която ползва безжичните софтуерни актуализации Ford Power-Up за подобряване на функционалността във времето.
Apple CarPlay и Android Auto са стандартни заедно с B&O Premium Sound System с 10 високоговорителя, включително субуфер, която се интегрира безпроблемно с приложението FordPass.
За двигателя, с който ще се предлага в Европа, още не се казва нищо и това е напълно обяснимо - предстои хомологация. Ford добавя, че данни за разход, динамика и вредни емисии ще има непосредствено преди пускането на пазара.
Само ще споменем, че на автосалона ни той дойде с 2,7-литровия EcoBoost V6 двигател с 315 к.с. и 555 Нм въртящ момент. Това е най-мощният бензинов мотор в класа. Върви в екип с 10-степенната автоматична трансмисия.
Сега остава да са надяваме, че България ще бъде сред “избраните европейски пазари”, за да се докоснем до този безкомпромисен “мъжкар”.