Т ежките камиони са един от най-сериозните замърсители на атмосферата, а Германия си е поставила цел до 2050 г. да постигне нулеви вредни емисии от този тип транспорт.
Едно от възможните средства е този изпитателен магистрален участък от 10 км (по 5 км в две посоки) между летището на Франкфурт и индустриалния парк в района на Дармщат. „Електрическият” аутобан е предназначен за движение на камиони, оборудвани с токоприемници (пантографи). Те ще черпят ток от мрежата, добит изцяло от възобновяеми енергийни източници.
С разработката на проекта, носещ името Elisa (идващ от Еlectrified, innovative heavy traffic on the Autobahn), се занимава компанията Siemens.
През следващите няколко години по трасето ще се движат пет хибридни камиона на пет логистични компании. Камионите са експериментални, оборудвани с дизел-електрическа хибридна конфигурация за задвижване и топлоприемници, подобни на тези на тролейбусите. Задвижвани само на ток, камионите могат да се движат с до 90 км/ч. Те са съвместна разработка между Siemens, Scania и Volkswagen.
Камионите са оборудвани с батерия, която се зарежда с ток през цялото време, докато камионът е свързан с контактната мрежа. Енергията, освобождавана при спиране на камиона, също ще се използва за зареждането й. Камионите могат да продължат движението си и само с дизелов двигател, ако се случи нещо и зарядът се изчерпа. Целта на проекта е да се оцени обединението на електрическите камиони с останалия трафик.
Според данни на Siemens, преминаването на ток на 30% от тежкия пътнотранспортен автопарк в Германия ще доведе до понижаване на отделяните емисии CO2 с 6 млн. тона годишно. Компанията изчислява също, че 40-тонни камиони-тролеи биха могли да спестяват до 20 000 евро годишно за гориво (при пробег от 100 000 км).
За изглаждането на проекта са били използвани 14,6 млн. евро, а тестовата отсечка ще функционира до 2022 г. По въпросния участък от автомагистрала А5 средно на ден преминават по 135 000 превозни средства, от които 14 000 тира.
До този момент подобни тестове са се провеждали на частни пътища, разказва Рита Шварцелюр-Сутер, представител на германското министерство на транспорта. Според нея, в бъдеще се планира да се изградят подобни електрифицирани магистрални участъци в провинции Шлезвиг-Холщайн и Баден-Вюртемберг.
Войната на електричките в Германия започна