Фактите за мега скандала, заклеймяващ немски авто компании в картел

defaultimg

netinfo

М иналата седмица бе изключително турбулентна за автомобилната индустрия, по-специално за немската такава. Тя започна с новината, че Daimler AG изтегля над 3 млн. дизелови автомобила от пазара, за да оправи електрониката им, „грижеща” се за вредните емисии. Завърши в петък със сервизна акция от страна на Audi, коxто връща в сервизите 850 000 коли на марката. Черешката на тортата дойде от Der Spiegel в петък, който обвини Daimler, BMW AG, Volkswagen и Porsche, че от десетилетия са били формирали картел за решаване на наболели технологични въпроси, един от които е бил казусът с вредните емисии.

Материалът в Spiegel твърди, че петте компании са започнали да организират срещи по между си от началото на 90-те години, като на тези срещи са обсъждани теми, касаещи технологични разработки, разходи, доставчици и стратегии, а също и начини за контрол на вредните емисии на дизеловите автомобили. В тези срещи са участвали над 200 служители в 60 работни групи. В материала се твърди, че на тези разговори е ставало въпрос и за размера на резервоарите за AdBlue за дизеловите двигатели, който размер се оказва, че може да е решаващ по отношение на вредните емисии.

Коментари и официални становища има само от BMW, който излезе с категорично изявление, отхвърлящо твърденията на Der Spiegel. Остава въпросът, защо тогава баварците ще предлагат софтуерен ъпгрейд за 350 000 дизелови (Евро 5) автомобила? Има ли нещо общо новината, че Иън Робъртсън ще бъде заменен на поста си? Много е вероятно последният въпрос да няма нищо общо с разразилата се буря. Но също толкова вероятно е да има, след като Handelsblatt съобщи, че четирима топ мениджъри от борда на директорите на Audi са били уволнени, без това да важи за баш шефа Руперт Щадлер.

След като в петък се появи публикацията в Der Spiegel, акциите на замесените в скандала спаднаха значително. Най-много пострада Volkswagen, чийто ценни книжа паднаха с 4,9%, при BMW спадът бе 3,4%, а при Daimler 3,2%.

Ново шокиращо проучване: до 2035 г. в Европа ще се продават само електромобили

Франция спира продажбите на бензинови и дизелови автомобили през 2040 г.

Шокиращо проучване: Двигателят с вътрешно горене ще изчезне до 8 години

Много подробните обвинения за картелно споразумение на немските журналисти се основават на документ, подаден от Volkswagen през юли 2016 г., както и от друг подобен, но с подател Daimler. От тези документи става ясно, че компаниите наистина са правили подобни срещи, но от BMW заявиха, че няма нищо необичайно да работят заедно с конкурентите си върху някои компоненти, които "не допринасят към отличаването на двете марки една от друга и съответно не се отнасят до конкуренцията".

Миналата година немските авто компании бяха проверявани за картелно споразумение за цената на стоманата, но доказателство за такова не бяха открити. От службата отказаха коментар за течащо в момента разследване.

Daimler обаче има едно наум, след като миналата година плати 1 млрд. евро глоба на Брюксел, след като бе доказано, че с MAN, Volvo/Renault, Iveco и DAF са договорили цените на камионите в Европа. Общата глоба бе 2,93 млрд. евро.

Какви може да се финансовите последствия от всичко това? На теория, максималната глоба, която Европейската комисия или федералните власти в Германия може да наложат, може да достигне 10% от годишния приход на компанията. Това ще рече 50 млрд. евро за петте компании, базирайки се на отчетите им за 2016 г.

Но истинският проблем са жалбите от клиентите, тъй като много от тях могат да се оплачат, че са платили „цена, която е била прекалено висока”, твърди Клаус Мюлер от VZBV пред Sueddeutsche Zeitung Monday.

Тук ще направим уточнението, че немската автомобилна промишленост формира 20% от приходите на икономиката в Германия, а заетите в този отрасъл са над 800 000. Има ли тогава воля от ЕК за атака срещу тази индустрия? Изглежда мощен враг, но вече станахме свидетели на милиардни глоби срещу Google, Amazon, „Газпром” и др. Така че мощното германско лоби може да не се окаже толкова силно и се очаква реакция на ЕК по темата.

Още повече, че политиците вече реагираха изключително остро на развихрилия се скандал. Мартин Шулц заяви: „Ако твърденията се окажат верни, това ще се окаже гигантска измама, извършена за сметка на клиентите и доставчиците.”

Още новини може да откриете на нашата Facebook страница ТУК.

Четете още:

OPEC се уплаши, предвижда 266 млн. електромобила през 2040 г.

„Силвър Стар Моторс” иска да измести BMW от върха в България

Insignia GSi е по-бърза от предишната Insignia OPC на „Северната дъга”

Източник на статията: Vesti.bg

Audi Porsche Volkswagen Daimler BMW любопитно автомобили картел между немски авто марки картел дизелови автомобили