Кощунство или не: Увеличава се интересът към електрифициране на класически коли

Това може да е начинът да им се радваме и след забраната на ДВГ

Мартин Дешев,
Lunaz Дейвид Бекъм

Newspress / Lunaz

А втомобилният свят върви към електрификация все по-усилено. А същевременно темата за вредните емисии от традиционните двигатели (ДВГ) си остава доста актуална.

Един от въпросите е какво ще се случи с всички класически коли, след като преминем към изцяло електрически автомобили? Засега забраните предвиждат само продаване на нови коли с ДВГ, като вече продадените вероятно ще продължат да се движат дълго време.

Има обаче доста казуси и нюанси. Колко време ще е тази „свобода“ за по-старите коли? Дали няма постепенно да бъдат ограничени до определени райони и дори дни в годината или само за събития? Какво ще стане и с реставрираните ретро коли и легализирането им за пътя?

Още от сега се оформя подобна ниша, в която компании по света реставрират класически автомобили и ги преработват в електрически, отбелязва Motor1. Единг такъв проект е на ECD Automotive Design от Флорида. Те са преработили Jaguar E-Type в електричка. Както и доста други британски марки като класически „бентлита“ и „ролсове“.

А сега Moment Motor Company в Тексас са преработили Mercedes 280SL. И интерес изглежда не липсва. Разликата спрямо другите проекти е, че не става дума само за една бройка. Предвидено е да са няколко бройки, които да дадат началото на цяла серия конвертирани класически коли.

Всеки от преработените 280SL ще има 400V задвижване с трифазов електромотор, който развива 300 к.с. – почти двойно спрямо оригиналната кола. Батерията е 62kWh, като ще осигурява пробег от около 280 км. Така че колата ще е главно за неделни разходки, а не за дълги пътувания.

Колата е обновена и със серво за волана и спирачките, по-добро парно, нов климатик и др. Арматурното табло е с променени уреди, които да показват наличието на заряд и пробег, като е запазен оригиналният дизайн.

На практика колата е обновена изцяло и единственото класическо е дизайнът ѝ. Удоволствието струва 135 000 долара само за преработката. Клиентът трябва да плати и колата, ако няма своя, която иска да преработи.

Moment работят с дилът на класически коли, който ще помогне за намирането на екземпляри в добро състояние. Цената на такива е около 250  00 долара. Освен това всяка кола ще се прави по личните спецификации на клиента и с възможност за още екстри, така че крайната цена може да набъбне значително.

Въпросът е и доколко тези преработи запазват естеството на класическите автомобили. Смисълът на ретро класиките е именно, когато бъдат максимално близки до оригинала. От друга страна, електрификацията им може да е единственият начин да можем да им се радваме по улиците и в дългосрочно бъдеще. Имайки предвид високата цена на тези конверсии, те ще са екзотика, но изглежда, че има и достатъчно интерес, за да може не само да има все повече компании, които предлагат услугата, но и вече да правят лимитирани серии.

коли автомобили електрически автомобил класически автомобили