Интересът към електричките губи инерция и това е проблем за някои компании

Битката ще стане още по-ожесточена

Мартин Дешев,
Tesla автовоз

iStock

И зминалата година беше добра за пазара на нови автомобили, но показа и някои притеснителни признаци, които бяха забелязани от анализаторите. От Morgan Stanley например казват, че очакват през 2024 г. интересът към електрически автомобили да покаже още по-ясно изразена загуба на инерция, съобщава AutoBlog.

Това ще е проблем за някои производители, които разчитат на обема и разширяването на продажбите. Противно на очакванията обаче, рискът не е насочен само към най-малките производители, които се борят за пазарен дял. Всъщност е обратното.

Големите имена са под най-голямо напрежение, тъй като основното внимание е насочено именно към тях и амбициите са те да бъдат превзети. Особено Tesla може да изпита по-сериозни предизвикателства, смятат от Morgan Stanley.

Компанията вече понижи цените през 2023 г., но въпреки това доста от конкурентите ѝ продължават да записват по-добри резултати и скъсяват преднината. BYD дори е на път да стане най-големият производител и продавач на електрически коли в света, като вече постигна това за по-кратки периоди.

Проблем за пазара ще е и „пресъхването“ на стимулите за електрички. През декември 2023 г. Германия изненадващо спря субсидиите, а в САЩ върви постепенното им свиване. Вече само 13 модела отговарят на изискванията, като и размерът на финансирането спада до не повече от 7500 долара.

Стойността на електрическите автомобили при препродажба също е проблем. Тя и сега е доста ниска спрямо еквивалентни коли с ДВГ, но ситуацията може да се задълбочи с увеличаването на разнообразието и количеството употребявани електрички, които си търсят нов собственик.

Китай също ще има голяма роля на пазара на електрички и тази година. Страната произвежда големи количества електрически автомобили и дори има притеснения от свръхпроизводство и капацитет. Затова и самите регулатори на Китай смятат да се опитат да ограничат малко наплива на електрички.

Но дали не е твърде късно? Според анализаторите, може би ще е навреме, особено като се имат предвид и проучванията, които показват, че част от притежателите на електрички се връщат към коли с ДВГ и хибриди.

коли автомобили електрически автомобил електромобили