Германия спря субсидиите, продажбите на EV потънаха с 55%

По-притеснителното за цялата индустрия е фактът, че в Китай, където държавата продължава да дава субсидии, продажбите на електромобили (BEV) се сринаха с 37% през януари

Пламен Георгиев,
електромобили

, BMW

BMW i5 Touring

П одобно на по-голямата част от света, Германия насърчаваше купувачите да избират електромобили с държавна субсидия в продължение на седем години. Но през декември правителство взе решение да спре тази практика, защото се бе отворила огромна дупка в бюджета, която трябваше да се запълва. И ефектът не закъсня.

Сравнени с декември 2023 г., продажбите на нови електрически автомобили са се свили с невероятните 54,9% през първия месец на новата година! Продажбите на плъг-ин хибридите също отчитат спад от 19,6% спрямо предходния месец.

А какво се случва с продажбите на конвенционални автомобили? О, изненада, ръст с 9,1% и 9,5% съответно за бензиновите и дизеловите автомобили.

Но горните две цифри не успяха да неутрализират големия спад на BEV, затова и целият пазар в Германия се сви с 11,7% през януари спрямо декември 2023 г., показват данните на Auto Business Insight.

Но не само субсидиите са причината за този спад на продажбите на електрически автомобили. Анализатори говорят от месеци, че това ще се случи, а компаниите вече актуализират подхода си към електрическата мобилност, обръщайки поглед отново към хибридите. Картината обобщава Константин Гал, управляващ партньор в EY за пазарите в Западна Европа.

Слабата икономика, високите финансови разходи и сериозните геополитически напрежения водят до нежеланието за покупка както от частни клиенти, така и от компании,” казва Гал през Wall Street Journal.

И ако големият спад все пак се води от спрените субсидии в Германия, то на какво се дължи резултатът в Китай, който е дори по-притеснителен и показателен?

Както знаем, там държавата не е спряла субсидирането на покупката на електрифицирани автомобили, но картинката е едновременно объркваща и притеснителна. На първо място през януари са отчетени 47,9% по-високи общи продажби спрямо януари 2023 г., но никой не се радва. Причината е, че се отчита спад от 22,7% през януари спрямо декември 2023 г.

Анализът продължава с това, че на EV, хибриди, водородни и други технологии, попадащи под обобщаващото NEV (New Energy Vehicle), се падат 29,9% от общите продажби през януари. Това значи, че пазар на този тип автомобили е нараснал с 78,8% на годишна база.

Но отново никой не празнува, защото продажбите на електрически автомобили са спаднали с 37% спрямо декември 2023 г.

продажби субсидии Германия електромобили