В продължение на доста години Tesla се радваше на комфортно лидерство в света на електрическите автомобили. Компанията сякаш изненада бранша, като намери формулата за сравнително достъпни електрически коли, които са харесвани от хората и се справят добре с ежедневието.
Tesla се превърна в мерилото за всички и въпреки че не реализираше всички гръмки обещания на Илон Мъск, компанията се ползва(ше) със силна подкрепа от феновете си и сякаш не може да сгреши. Изглеждаше, че няма кой да я настигне и тя винаги ще бъде лидерът при електричките.
Това обаче вече не е така, казва Майк Ръдърфорд, анализатор от AutoExpress. През последните 2-3 години проблемите за Telsa се трупат и сякаш достигат своя връх точно сега.
Само през първите две седмици на тази година Tesla загуби 94 млрд. долара от пазарната си капитализация. Bloomberg коментира, че влизаме в „зимата за електрическите коли“ – образува се почти перфектна буря от негативни новини за Tesla.
Освен спадащия интерес към нови електрички, има и проблеми с повишаването на разходите за производството им. А Мъск усеща и все по-силната конкуренция на китайските марки и особено на BYD.
Именно BYD сякаш показва на Tesla какво са изпитвали останалите автомобилни производители, когато Tesla беше във възход. А именно изненада, объркване и много сол за раните.
И през последната година го прави много успешно. BYD се превърна в основен конкурент на Tesla и сякаш не само откри формулата на Tesla, но я подобри във всички аспекти. Китайската компания успява да намери по-добри начини да оптимизира разходите, започна да инвестира дори в свои кораби, за да улесни и ускори международните доставки на автомобилите си.
BYD освен това обяви и инвестиции в размер на около 14 млрд. долара за развитие на умни автомобили. Компанията пуска няколко бранда, развива автономни автомобили, усъвършенства електрическото задвижване и батериите.
Неслучайно наскоро Мъск обяви, че китайските компании за електрически коли могат да унищожат конкуренцията, ако няма търговски бариери. Това ясно показва, че той не може да намери пазарно решение и прибягва до забрани.
Това обаче не притеснява BYD. Компанията обяви, че ще направи първия си завод за коли в Европа в Унгария. На път е трайно да вземе и лидерската позиция за най-голям производител на електрички в света. А за Мъск сякаш остава само да гледа докато BYD постепенно превзема пазара.