И зводът, който прави Европейската сметна палата след задълбочен анализ, е доста стряскащ за законодатели и регулатори: Реалните емисии CO2 от повечето пътнически автомобили са на същото ниво от преди 12 години, което поставя под съмнение европейската зелена стратегия.
В становището на ECA се казва, че в началото на миналото десетилетие компаниите са използвали пролуки в тестовите изисквания, за да постигнат по-ниски нива на емисиите в лабораторни изследвания, което е отваряло „ножицата” с емисиите в реални условия. Това дори е доста меко определение, защото Сметната палата казва – емисиите в реални условия са „огромни”, пише Reuters.
В резултат и след "Дизелгейт", когато Volkswagen призна през 2015 г., че е снабдил 11 млн. автомобила по света с лъжлив софтуер за заблуждаване на тестовете за вредни емисии на дизеловите двигатели, се въведе нов лабораторен тестови цикъл, който пресъздава реалните условия на шофиране по-добре. Това стана през септември 2017 г.
Това стесни (но не елиминира) разликата между лабораторните и емисиите по време на измерване в реални условия. Реалните емисии от конвенционалните автомобили – които все още съставляват почти 2/3 от всички регистрации – не са спаднали”, заключават одиторите.
"Зелената революция на ЕС може да се случи само ако има по-малко замърсяващи автомобили, но предизвикателството е огромно”, казва Пиетро Русо, член на ЕСА, водил одита.
Докато ЕС успя да намали емисиите на парникови газове в много области през последните 30 години, CO2 от транспортния сектор продължава да расте. През 2021 г. той представлява 23% от общите емисии на парникови газове в ЕС, като леките автомобили са отговорни за повече от половината от тази цифра.
По-конкретно, през последните 10 години емисиите са останали постоянни за дизеловите автомобили, докато незначително са намалели (-4,6%) за бензиновите автомобили, казва ECA, отбелязвайки, че напредъкът в ефективността на двигателя е бил неутрализиран както от увеличеното тегло на автомобила, заради все по-големия дял на SUV автомобилите през последни години, така и от по-мощни двигатели.
Реалните емисии на хибридните автомобили също са много по-високи от записаните в лабораторията, каза ECA, добавяйки, че ще има корекция, за да се коригира това, но едва от 2025 г.
Според тях само електрически автомобили, чиито продажби скочиха от една на всеки 100 нови регистрации на автомобили през 2018 г. до почти една на всеки седем през 2022 г., са довели до намаляването на средните реални емисии на CO2, наблюдавани напоследък.
Но одиторите посочват препятствията пред по-нататъшното ускоряване на навлизането на електрическите автомобили на пазара, независимо дали става въпрос за достатъчен достъп до суровини за изграждане на достатъчно батерии или достъпна цена на EV, което може да накара потребителите да задържат старите си замърсяващи коли за по-дълго време.