П реди 50-ина години Виетнам е страна, която в България познавахме от американските филми: колиби, селяни, джунгла, ориз, волове и змии. Всичко това вероятно си го има и сега. Различното е, че Виетнам е поредната азиатска държава, която смайва света със своя икономически бум. Поредното доказателство за това е влизането на страната в автомобилния бизнес със своя собствена марка.
А България, която е в центъра на Европа, ще се надява икономическото и политическото състояние в Турция да е толкова лошо и неперспективно, че VAG да вземе решение за строителството на новия си завод именно у нас, а не в южната ни съседка. Това решение трябва да разберем октомври, но сега ще обърнем внимание на Виетнам.
Автомобилното подразделение на конгломерата за недвижими имоти Vingroup JSC свали първия си автомобил от поточната линия. Това е поредното реално творение на стратегията на правителството да създаде модерен производствен сектор.
Виетнамците от VinFast и Дейвид Бекъм бяха гвоздеят на програмата в Париж
“Това дава голям принос към националната икономика”, заяви министър председателят Нгуен Сун Фук в речта си на церемонията в комплекса на VinFast, състоящ се от шест автоматизирани завода, конструирани за 21 месеца в северната част на град Хай Фонг. „Това е потвърждение на политиката на комунистическата партия, че частният сектор е много важен фактор за икономиката. Искам VinFast да излезе на регионалните и световните пазари.”
VinFast, който ще започне доставките си към клиенти този понеделник, иска да стане първата виетнамска компания, която да успее да се пребори с конкуренцията на чуждите компании. А конкуренцията не е никак лека: Toyota Motor Corp., Ford Motor Co. и Honda Motor Co. имат производство в една от най-бързо развиващите се икономики в света. Xuan Kien Automobile, позната като Vinaxuki, не успя да се наложи на родния пазар с местно производство, което доведе до изчезването й през 2015 г.
Първият сериен модел на VinFast се нарича Fadil. На практика това е ребрандиран Opel Karl с цена от 394,5 млн. донги ($16 900).
През 2017 г. Vingroup заяви, че планира да инвестира $3,5 млрд. в своя автомобилен бизнес. Компанията ще произвежда също седан, SUV (които бяха представени на автомобилното изложение в Париж през 2018 г.) и електрически мотоциклети.
Но не всичко е мед и масло. Проблемът пред VinFast е свързан с качеството, тъй като виетнамците предпочитат западните марки заради тяхното качество. Може да минат години, преди местните да приемат своя роден продукт като достоен на другите алтернативи.
VinFast планира да произвежда по 250 000 коли през първия етап на своето развитие. Следващият план предвижда годишният капацитет да скочи до 500 000 коли до 2025 г. Миналата година компанията заяви, че очаква да започне износ до средата на 2020 г.
Преди година VinFast обяви, че е получила над 10 000 предварителни поръчки. През първите пет месеца на тази година виетнамците са купили 119 497 нови автомобили, ръст от 18% спрямо същия период на миналата година.
Автомобилите не са изцяло виетнамски. Както вече казахме, Vadil разчита на основата на Opel Karl Rocks, докато седанът и SUV ще се произвеждат на платформа от BMW, а дизайнът е дело на Pininfarina. Част от компонентите са проектирани от Magna Steyr. Главен изпълнителен директор е Джим Делуча, бивш вицепрезидент на световното производство за General Motors Co.
Топ 10 на най-скъпите автомобилни марки
Забравете предразсъдъците, BMW X7 е върховна лимузина (тест драйв)