В началото на седмицата Toyota представи първия си изцяло електрически автомобил, както и планове за лансиране на 15 електромобила до 2025 г. Но това далеч не означава, че компанията ще остави с лека ръка двигателя с вътрешно горене. Доказателство за това дойде вчера, когато компанията разпространи официално съобщение, че ще тества в реална обстановка двигател с вътрешно горене, но захранван с водород.
С този модел започва електрическата офанзива на Toyota
Добре известно е, че Toyota е много напред в развитието на водородната технология. Но за разлика от Mirai, разчитаща на горивни клетки, тук говорим за традиционен ДВГ, но захранван с водород. Това е 3-цилиндров мотор с обем 1,6 литра и турбина. Агрегатът е модифициран, като в него не се впръсква бензин, а компресиран водород. Иначе принципът на работа е идентичен с този на конвенционалния бензинов мотор. Една от разликите е липсата (почти) на изгорели газове. Отделя се минимално количество, резултат от изгарянето на малко количество моторно масло.
Макар и голямо, подобен двигател има и други предимства. На първо място стои фактът, че водородът се възпламенява много по-бързо от бензина, което значи много по-бърза реакция. На второ място, както твърди японската компания, този агрегат съхранява всичките признаци на класическия ДВГ, в частност звук и вибрации. Това може да означава, че в серийно производство (ако се стигне да такова) този мотор ще се вгражда предимно в спортни модели.
Първият реален тест тази технология ще получи в моторния спорт. Агрегатът е внедрен под капака на Toyota Corolla Sport, подготвена по регламента на Super Taikyu Series 2021 Powered by Hankook. Между 21 и 23 май ще се проведе третият кръг на 24-часовата надпревара NAPAC Fuji Super TEC 24 Hours.
Автомобилът ще се зарежда със „зелен” водород, добиван в Fukushima Hydrogen Energy Research Field. Това е един от най-големите в света заводи за добив на водород, разположен северно от АЕЦ „Фукушима-1”, използващ електричество от слънчеви панели с мощност 20 мегавата.
Между другото, идеята за ДВГ на водород не е нова. Тя може да се проследи почти 200 години назад до Исаак де Ривас (1806 г.). В наше време BMW преработи „седмицата” (E65) в Hydrogen 7, оборудван с V12 6,0. Този двигател генерираше 260 к.с. и може да работи както на бензин, така и на водород.
Huawei скочи от смартфони на автомобили