М ного производители вече произвеждат автомобили в страни, където цената на труда и енергията е ниска. Но сега става ясно, че Stellantis наема евтини инженери, които да конструират техните автомобили. Такива кадри струват в пъти по-евтини от колегите им от Европа и Америка.
Анализ твърди, че Stellantis наема инженерни кадри от Бразилия, Индия и Мароко, за да снижи развойните разходи. Средната заплата на такъв специалист от тези държави е едва $53 000, дори и по-малко, докато инженер от Европа или Америка взима по 150 000 – 200 000 годишно, според доклад на Bloomberg.
Днес единствено китайските марки са способни да произвеждат електромобили на цената на конвенционални модели. Затова западните компании залагат на следващото поколение платформи за EV и батерии, за да намалят разликата.
Но новата, по-евтина технология е едната част от решението на по-дълбоките проблеми на западните производители с опита им да намалят производствените разходи. Съкращенията и начинът, по който се наемат нови служители, също ще имат ключова роля. Компанията планира да наеме още 500 служители от Бразилия към 4000, които вече има там.
Както казва главният финансов директор на концерна“ „винаги има повече потенциал, който става дума за разходна дисциплина.“
Но докато Stellantis се опитва да намали броя на скъпоплатените специалисти от Европа и Америка, няма никакви изгледи да изнесе към Индия, Мароко или Бразилия най-високоплатените длъжности в компанията. Пакетът от заплати и компенсации на шефа на Stellantis Карлос Тавареш за 2023 г. възлиза на $40 млн., с 56% повече спрямо 2022 г.