Ще ни принуди ли ЕС да бракуваме задължително старите коли

В Европейския съюз има предложение за разработване на нормативна уредба, която да определи при какви условия, състояние и възраст един автомобил да бъде задължително предаден за скрап от собственика си

Пламен Георгиев,
скрап рециклиране

iStock

Н е съм се притеснявал да го кажа, ще го кажа и сега: след като няма български политик, който дори да си помисли за промяна на данъчното облагане на старите автомобили в България, някой трябва да наложи промяна отвън, за да спрем да прибираме на родна територия най-старите и мръсни коли в Европа.

Нещо повече, има предложение, което може да принуди жителите на ЕС сами да бракуват старите си автомобили! Но да не избързваме с „честитките” по адрес на европолитиците.

Германският Focus.de разсъждава надълго и широко по темата, макар основният акцент на публикацията да е насочено към класическите автомобили, тема, която е особено чувствителна в страната.

Нас обаче ни касаят старите автомобили, които са основната част от морално остарелия ни автопарк.

На първо място трябва да се отбележи, че в момента говорим само за предложение, представено за обсъждане в Парламента и Съвета на ЕС. Това значи, че предложението от 13 юни 2023 г. за принудително предаване за скрап на стари автомобили може (и най-вероятно) да претърпи промени (дори сериозни) от фазата на предложението до фазата на финално гласуван документ.

Но истината е, че, макар в България много малко хора да разбират думата „екология”, макар много малко хора в България да са чували за COP (номер 28 се проведе в Дубай преди седмици), в Европа хората се вълнуват какъв въздух дишат. Политиците се вълнуват особено силно от темата.

Затова и първото изречение в документа гласи следното: „Европейският зелен пакт е стратегията на ЕС за растеж за създаване на неутрална по отношение на климата и чиста кръгова икономика до 2050 г., с която управлението на ресурсите е оптимизирано и замърсяването на околната среда е сведено до минимум."

Трябва ли да споменаваме тук, че ЕС реши, че след 2035 г. в Съюза ще бъде забранена продажбата на автомобили с ДВГ (освен ако не се захранват от е-горива)?

Всичко това е с цел намаляване на емисиите СО2. Но стремежът на ЕС е и друг: да се рециклират възможно най-много материали, за да се намалят, от една страна, емисиите при производство на нови автомобил и, от друга страна, ЕС да бъде по-малко зависим от доставки на суровини извън пределите на континента.

С новия регламент се цели ЕС да определи точно кога една кола е за скрап и трябва да бъде унищожена по подходящ начин. В тази посока особено силна е ролята на „зелените”, като една от тези организации е германската DUH.

Истината е, че към днешна дата не може да се каже с абсолютна сигурност, че ЕС ще наложи принудително рециклиране на старите коли. Но в никой случай не бива да се изключва тази възможност.

Възможно е да стане така, че новите разпоредби да направят така, че собствениците на употребявани автомобили да не могат да поддържат превозните си средства с ремонт, ако бъдат обявени за вредни за околната среда.

Това може да се отрази зле на милионите „баракуди” по родните пътища, а може да направи така, че към България да потече още по-голям поток от стари коли. Интересно е и как ще реагират родните управляващи на какъвто и регламент бъде гласуван в ЕС, но очевидно е, че разговорите текат с пълна сила. А защо тук не се е чувало нищо по темата?

стари автомобили рециклиране скрап