А квапланингът е сериозна заплаха по родните пътища, тъй като отводняването им е много далеч от доброто. Когато на пътя има течаща вода, под гумата се образува водна възглавница, когато шарката на протектора не може да премахне водата между гумата и пътя. Това кара гумите да изгубят сцеплението си, оттам вие губите контрол, в следствие на което автомобилът става неуправляем.
Според експерт от Nokian Tyres, само рейтингът за добро сцепление на мокра настилка не е достатъчен, за да се избегне рискът от аквапланинг.
Най-важното, когато тръгвате на път, е да проверите състоянието на гумите си и налягането в тях. Висококачествена лятна гума с достатъчна оставаща дълбочина на протектора е най-сигурният избор за мокрите есенни пътища.
В сравнителен тест, публикуван в изданието на Tekniikan Maailma от май 2019, износена лятна гума с дълбочина на протектора 3-4 мм има осезаемо по-лошо управление отколкото нова лятна гума с дълбочина на протектора 7 мм. В теста, новата гума влиза в аквапланинг при скорост от 83,1 км/ч, когато водната възглавница на пътя е с дебелина от 10 см, докато износената гума влиза в аквапланинг при скорост от 61,2 км/ч.
За да се намали рискът от аквапланинг, трябва да смените гумите си, когато дълбочината на протектора падне под 4 мм.
Новата лятна гума също така ще намали спирачния път на мокра настилка, но въпреки това специалистите смятат, че характеристики като сцепление на мокро и спиране на мокро не бива да се бъркат със склонността на гумата към аквапланинг.
В допълнение към състоянието на гумите, налягането в тях също е важен фактор. Ако налягането в гумите не е достатъчно, те може да не запазят формата си във водата. Това ще направи колата по-податлива на аквапланинг.
В допълнение на висококачествените летни гуми, това което се случва между седалката и волана също е изключително важно. Нужно е да намалите скоростта си, когато шофирате на дъжд.
Също така не се препоръчва изпреварване. Автомобилът може лесно да влезе в аквапланинг, когато се наложи да минете през коловози, докато сменяте лентата.
Ако въпреки тези предпазни мерки все пак колата ви попадне в аквапланинг, действайте по следния начин.
Най-важното е да запазите спокойствие. Отпуснете газта и натиснете съединителя, за да забавите колата и да възстановите сцеплението. Спирачките няма да помогнат, тъй като допълнително ще намалят сцеплението.
Дръжте волана изправен, за да избегнете попадане в канавка или насрещното платно, когато сцеплението се възстанови.