Големите играчи в Германия постигнаха споразумение за спасение на дизела

Пламен Георгиев,
defaultimg

netinfo

С лед почти две години постоянна кризи, германската автомобилна индустрия се обедини около общи стъпки в опит да спаси дизела в страната.

Вчера в Берлин се състоя спешна среща, свикана от правителството, на която изпълнителните директори на Volkswagen Group, Daimler и BMW Group се срещнаха с министри и политически лидери в опит да ги убедят, че, независимо от потока негативни новини, дизелът има бъдеще. Производителите са готови да модернизират допълнително своите съществуващи модели, за да намалят вредните емисии, а в замяна да се избегне политическо решение за забрана на дизеловите автомобили в страната. Такова, каквото вече бе взето във Франция и Великобритания.

Дизелът е нужен на немската автомобилна индустрия, за да послужи като буфер за спечелване на време до масовото разгръщане на електрификацията в моделната гама на всеки от производителите. В същото време в страната се чуват изключително много критики по адрес на Ангела Меркел и нейният управляващ блок, само два месеца преди изборите, който ръководи министерството, надзираващо автомобилната промишленост. От една страна вчерашният политически ход бе в отговор на тези критики, но от друга трябва да се търсят икономическите лостове, за да не се застраши индустрия със заети в нея над 800 000 човека.

Двете страни постигнаха споразумение по списък от мерки, целта на който е да понижи нивата на въглеродни оксиди (NOx) с 25% средно.

Именно NOx е една от причините за смога и здравословните проблеми в големите немски градове.

КОЛКО ЩЕ СТРУВА?

Ще струва няколко милиарда. Ще се започне със сервизна акция за около 5 млн. дизелови автомобила, покриващи стандартите Евро 5 и Евро 6. От тях Volkswagen ще отзове 3,8 млн. коли, Daimler 900 000, a BMW - 300 000. Повечето от автомобилите на Volkswagen вече веднъж са били подлагани на актуализация в следствие на прословутия „Дизелгейт”, но по около 100 евро на кола за допълнителен софтуерен фикс не са проблем за никого. Целта е по възможност да се избегне хардуерният фикс, тъй като при него разходите спокойно могат да достигнат и до 2000 евро на кола, което ще рече, че за всичките 5 млн. коли трябва да се дадат около 10 млрд. евро. Тези средства обаче ще са много по-ефективни за намаляване на вредните емисии.

Сред другите мерки за намаляване на вредните емисии са субсидии (формиране на фонд, в който участие ще имат и авто конмпаниите) за електрически автобуси, таксита и други градски превозни средства, а също и ангажимент за увеличаване броя на зарядните станции в страната.

Справянето с тази криза е трудно упражнение, тъй като всяко пето работно място в страната е обвързано с индустрията, а половината от търговския оборот на Германия се пада именно на автомобилите.

Но тези мерки не изглеждат решаващи за проблемите пред автомобилната индустрия като цяло. Според Карстен Брженски, топ икономист в ING-Diba, "индустрията и правителството трябва да намерят решение, как да посрещнат големия проблем, а именно структурната трансформация на промишлеността.”

Проблемът на VW, Daimler, BMW & Co. се казва DUH, екологичната лоби група, която задвижи мерките за забрана на дизеловите автомобили в Щутгарт през 2025 г. А те бяха потвърдени от регионалния съд миналата седмица.

Зеленото лоби заплаши, че ще задвижи подобни мерки и в други големи немски градове, ако мерките на компаниите не излязат от рамката (най-евтината) за доброволен софтуерен фикс.

Министърът на околната среда Барбара Хендрикс също вижда този софтуерен фикс само като първа стъпва за справяне с проблема. На политическия фронт тя се сблъсква с министъра на транспорта Александер Добринт. И докато двамата си отправят реплики по медиите, Зелената партия иска забрана за продажба на дизелови автомобили не през 2040 г., когато такава ще влезе във Франция и Великобритания, а още през 2030 г.

И докато текат поредицата от скандали, продажбите на дизелови автомобили в Гeрмания за първите 6 месеца е спаднала до 41,3% спрямо 46,9% за същия период минаата година. Това ще рече, че в края на 2017 г. в Германия за пръв път от 1990 г. може да се отчете увеличаване на емисиите СО2, тъй като дизеловите автомобили изхвърлят около 20% по-малко СО2 от бензиновите двигатели.

И тук се поставя въпросът за изоставането (за момента) на немските автомобилни компании на фронта на електромобилите. Но и в тази посока се правят сериозни крачки. Наскоро Audi обяви, че планира мерки, целта на които е да спести около 12 млрд. евро, което да бъдат насочени за електрификация на моделната гама.

Още новини може да откриете на нашата Facebook страница ТУК.

Четете още:

Peugeot-Citroen завърши сделката по закупуване на Opel

Tesla Model 3 е с най-доброто съотношение долар за измината миля

J.D. Power определи Porsche за любима на клиентите

Източник на статията: Vesti.bg

Дизелгейт автомобилна промишленост електрически автомобили дизелови автомобили