П рез последните месеци има голяма еуфория около т.нар. е-горива. Това са горива, които са произведени чрез екологични материали, но имат същите свойства като бензина и дизела. Надеждите на индустрията са, че чрез тях ще могат да бъдат запазени и автомобилите с традиционни двигатели за по-дълго време.
Европейският съюз може да охлади малко ентусиазма, съобщава Autoblog. ЕС планира да въведе доста строги изисквания за автомобилите, които ще използват е-горива след 2035 г. Те трябва да бъдат 100% въглеродно неутрални, предвижда нова регулация.
Тя се разработва след като Германия поиска колите с ДВГ да могат да се продават и след 2035 г., ако използват е-горива. ЕС може да разреши това, но само ако въпросните горива са напълно въглеродно неутрални и не генерират вредни емисии. Това означава, че при производството им трябва да се използва извлечен от атмосферата въглероден диоксид, който да компенсира този, който ще се генерира при използването им. По този начин те могат да са неутрални, т.е. да не допринасят за влошаването на климата.
BMW е сред привържениците на е-горивата и смята, че те ще са от голяма полза не само за новите коли, но и съществуващите. В Европа има около 250 млн. превозни средства и използването на климатично неутрални горива е важна стъпка в декарбонизирането на транспорта, казва компанията в свое становище. Тя допълва, че всичките ѝ двигатели могат да използват е-горива стига те да съответстват на стандартите за традиционните горива.
Вече има и индустриална организация, която се казва eFuel Alliance. В нея членуват множество компании, като тя обяви, че в сегашния вид на черновата, тя няма да постигне нужния ефект. Според организацията, предложението практически ще забрани нови ДВГ след 2035 г., ако брои и емисиите в цялата верига заедно с тези за производството и използването на е-горива.
Тя казва, че 100% намаляване на емисиите в такава конфигурация е почти невъзможно. Друг проблем е, че черновата предвижда след 2035 г. да се регистрира нов тип автомобил – кола, която може да работи само с е-горива. Съответно те трябва да имат сензори и да не могат да стартират двигателите си, ако засекат обикновено гориво.
Въвеждането на подобни технологии ще усложни и оскъпи автомобилите, като ще трябва да се направи и механизъм за търсене на отговорност, ако някой реши да заобиколи ограниченията. Затова призивите са черновата да бъде преосмислена и е-горивата да бъдат направени по-достъпни за всички, а не обратното.