BMW X5 xDrive40e загърбва предрасъдъците

BMW X5 xDrive40e

Христо Петров

У нас предрасъдъците на темата автомобили са доста тежки. Властват остарели стереотипи, с които активните хора във форумите смятат, че са много интересни.

Но развитието на бранша е такова, че никой не можеше да си представи какво ще се случи с BMW, компанията, чието име винаги (сега и в бъдеще) се е свързвало с емоцията от шофирането. BMW сложи xDrive на 90-ина процента от моделите си, дори и на М-ките. След това пусна предно предаване, ванове… Защото клиентите вече не искат да дрифтират (за тази част си има съответния „лек“ в гамата), a искат да се придвижват. В идеалния вариант – екологично, икономично и със стил. В България за думата екология се сещаме само през зимата, когато ни натиснат мъгли, ниско атмосферно налягане и две седмици в София не можеш да си поемеш въздух.

РАЗГЛЕДАЙТЕ ЦЯЛАТА СНИМКОВА ГАЛЕРИЯ НА Х5 XDRIVE E40

Но на Запад темата е изключително болезнена и наболяла. Затова всички гледат към „зелените“ возила. Сочат с пръст виновниците за „Дизелгейт“, а ние се подсмихваме. Там хората не са толкова благосклонни към огромни SUV-ове, но този специално е политически коректен, защото е първият plug-in модел на BMW, знак за което е синята емблема на задния капак.

Христо Петров

В свят, в който хората купуват големи, тежки SUV модели, за да изминават само кратки разстояния, този Х5 може да е идеалният автомобил за всичко онова, което търсите от SUV на BMW.

Машини като BMW X5 xDrive40e се опитват да задоволят две противоположни нужди: необходимостта от по-малко вредни емисии и все по-голямата любов към SUV-овете. Концепцията на хибриден SUV започна Lexus с RS, а сега всеки основен играч на терена я следва.

Христо Петров

Повечето собственици на Х5 не изминават повече от 30 км на ден. Това смятат от BMW. Като се има предвид, че plug-in хибридите показват най-доброто от себе си в рамките на града, изведнъж идеята зад xDrive40e става логична. Това, както и идеята, че хората не купуват автомобила си на база своите реални, прагматични нужди. Ако го правеха, щяха да са наясно, че дизеловият вариант на Х5 е по-добър, защото ти не шофираш само в града, камо ли 2-тонен „джип“. Но това по-късно.

Христо Петров

Трябва да призная, че и аз подходих с известна доза скептицизъм към X5 xDrive40e. И причината е, че „40“ не значи, че двигателят е 4,0-литров. Напротив, става въпрос за маломерен 2,0-литров 4-цилиндров бензинов двигател с едно турбо, чиято мощност възлиза на 245 к.с. Само че купето е огромно. В този случай то тежи над 2300 кг. Но пък агрегатът се подпомага от мощен 113 к.с. електромотор, като така сумарната мощност на задвижващия тракт възлиза на 313 к.с. Моторът черпи жизнени сокове от 9 kWh литиево-йонна батерия, поместена под пода на автомобила. А самият той е вграден в 8-степенната автоматична трансмисия.

Христо Петров

Как се трансформира това на пътя? Бих казал много добре. Първо: тишината е завладяваща. И не говоря в режим, когато автомобилът се задвижва на ток. Тогава е ясно. Впечатляващо е, когато си натиснал яко педала на газта на магистралата, а в купето цари почти пълна тишина, която ме кара да поглеждам оборотомера, за да се убедя, че ДВГ-то работи.

Изключително интересно е, че можеш да развиеш 120 км/ч само на ток, но тогава пробегът спада в рамките на секунди. Иначе аз се постарах да карам колкото е възможно повече в такъв режим, като завъртях 30-ина километра, но 10 от тях бяха на дълго спускане в Родопи.

Христо Петров

В интериора има един надпис eDrive и още един такъв бутон, с който се избират трите режима на хибридно задвижване.

При базовата настройки AUTO eDrive, когато ускорявате или при ускорение, двигателят с вътрешно горене получава по-осезаема подкрепа от електрическото задвижване. Благодарение на въртящия момент от 250 Нм, който е на разположение още от потеглянето, X5 xDrive40e стига до 100 км/ч за 6,8 секунди. Бих казал повече от впечатляващ показател за 2,0-литров бензинов мотор и тегло 2300 кг.

Христо Петров

Най-интересен е режимът MAX eDrive, в който се движите изцяло на електричество. Той е най-подходящ в натоварен трафик. При напълно заредена батерия максималният пробег в електрически режим е до 31 км, а максималната скорост е ограничена до 120 км/ч.

С натискане на бутона може да бъде избран и режим SAVE Battery, при който зарядът на високоволтовата батерия се запазва или леко се увеличава, например чрез рекуперация. Това направих при дългото спускане в Родопите, което ми даде допълнителен заряд от 9%.

Истински впечатляващо обаче е друго. Калибрирането на хибридната система. Защото няма и миг забавяне при превключването между режимите на задвижване само на ток и включването на двигателя с вътрешно горене. А работата на трансмисия е толкова плавна, че чак е нереално.

Ако използвате домашен контакт, батерията ще е напълно заредена за 3,50 часа. Може обаче да изберете I Wallbox Pure, като в този случай зареждането отнема 2,45 часа.

Христо Петров

Но има и някои проблеми. Първо, X5 е по-маломощен от Volvo XC90 T8 (313 срещу 408 к.с.). Изминава по-малък пробег на ток (31 спрямо 43 км), вредните емисии са повече (77 спрямо 49), а ускорението е по-бавно (6,8 срещу 5,9 сек). Положителното е, че базовата цената на Х5 е с 20-ина хиляди под тази на Volvo.

Но сравненията би следвало да се правят вътре в гамата на BMW X5. Защото, наложили ти се да излезеш извън града, тогава дизеловите варианти са много по-удачни. Х5 30d с 258 к.с. струва 122 650 лв. с ДДС, докато топ версията 40d с 313 к.с. излиза 131 700. И към това идва наистина впечатляващата икономичност на тези агрегати, докато 40е върти около и над 11,5 л/100 км на магистралата, при здраво натискане на газта. Отличен параметър за тегло от 2300 кг, но все пак дизеловият аналог ще е под този разход. Но пък на Запад, където, както казах екологията има значение, хората получават данъчни облекчения и възможност да влизат в центъра на градовете си (Лондон да речем), когато изберат синята емблема eDrive отзад.

Христо Петров

Като самостоятелен модел, BMW X5 xDrive40е е блестящ автомобил, отлично балансиран, много луксозен, но сравнен с 30d ситуацията изглежда в полза на дизела. И то със сериозни аргументи. Но „политически коректен“ е ценно нещо в Германия, когато съседите ти те гледат на криво заради огромния ти SUV. Затова допълнителната вратичка за контакта за зареждане в предния ляв калник е удачно решение на този проблем.

Христо Петров

ТЕХНИЧЕСКИ ХАРАКТЕРИСТИКИ

BMW X5 xDrive40e

Размери

Дължина, мм: 4886

Широчина, мм: 1938

Височина, мм: 1762

Междуосие, мм: 2933

Тегло, кг: 2305

Двигател

Тип: редови, 4-цилиндров, турбо

Работен обем, куб. см: 1997

Макс. системна мощност, к.с.: 245 при 5000-6000

Макс. системен въртящ момент, Нм: 350 при 1250-4000

Електромотор

Тип: синхронизиран, интегриран в 8-степенната трансмисия

Макс. мощност, kW: 83

Макс. системна мощност, к.с.: 313

Макс. системен въртящ момент, Нм: 450

Динамика

Макс. скорост, км/ч: 210

Макс. скорост на електричество, км/ч: 120

Ускорение 0-100 км/ч, сек: 6,8

Среден разход, л/100 км: 3,3

Вредни емисии СО2, г/км: 77

Макс. пробег на електричество, км: 31

Базова цена на модификацията, лв. с ДДС: 136 800

КОНКУРЕНТЪТ

Volvo XC90 Т8

Размери

Дължина, мм: 4950

Широчина, мм: 2008

Височина, мм: 1776

Междуосие, мм: 2984

Тегло, кг: 2343

Двигател

Тип: редови, 4-цилиндров, турбо, компресор

Работен обем, куб. см: 1969

Макс. системна мощност, к.с.: 400

Макс. системен въртящ момент, Нм: 642

Динамика

Макс. скорост, км/ч: 225

Ускорение 0-100 км/ч, сек: 5,9

Среден разход, л/100 км: 2,1

Вредни емисии СО2, г/км: 49

Макс. пробег на електричество, км: 43

Базова цена на модела, лв. с ДДС: 153 250

Източник на статията: Vesti.bg

тест драйв BMW X5 xDrive40e BMW X5 БМВ BMW