С ъвременната конструкция на автомобила изправя инженери и дизайнери пред задачата да съвместят несъвместими на пръв поглед характеристики. Изглежда почти невъзможно да предложиш върховен лукс и технологии в автомобил, тежащ около два тона, като същевременно с това той да предлага динамиката на далеч по-малък и лек седан. Тя пък е в противовес с икономичността, която предлага хечбек от сегмент С. Технологичният набор пък е такъв, че е изморително да го прочетеш дори, а най-запалените почитатели на техно джаджите могат да се забавляват в продължение на стотици километри, без дори да са разучили всичко на борда на автомобила. Именно този странен микс представлява Серия 7. Най-странното е, че след 1200 км зад волана на 740d и 5 дни с умния му ключ в джоба си, аз не спрях да се впечатлявам.
ВИЖТЕ ЛУКСА, КОЙТО ПРЕДЛАГА BMW СЕРИЯ 7
Започвам по начин, по който никога преди не съм предавал впечатленията си от който и да е автомобил. Това са фаровете на Сeрия 7. Стандартни са Full LED светлините, каквито има при много други автомобили. Но лазерните фарове, които при BMW дебютират в i8, са изключително ефективни. Нося очила с 2 диоптъра и не се чувствам сигурен в себе си, ако трябва да шофирам през нощта. Затова и го избягвам, но ето че пътувам към Видин късно вечерта. Не стига, че е непрогледно тъмно, а и ремонтиращите Е79 заслужават да бъдат изправени до стената. Черен асфалт без никаква пътна маркировка! Спасение са ми лазерните фарове, които буквално прорязват непрогледната тъмнина.
Благодарение на BMW Selective Beam те не заслепяват другите автомобили, доказателство за което е фактът, че никой не ми присветна, а генерират особено ярка и чисто бяла светлина. Освен това обсегът им от 600 метра е два пъти по-голям от този на LED фаровете. В един момент имах чувството, че съм в дискотека, тъй като фаровете „играят“ постоянно в зависимост от светлините на насрещно и предно движещите се автомобили, от уличното осветление, скоростта, завоите и т.н. Тествал съм и аналога им в Audi, но тук системата е по-сложна. При Audi отделните светлини в блока изгасват и светват, докато тук технологията е далеч по-сложна. Електромоторчета завъртат светлините според условията. Не съм сигурен дали това е по-добре, защото при проблем с тях разходите ще скочат неимоверно. Но съм убеден в едно: колкото и да струва тази екстра, тя е една от най-смислените и задължителни. Особено ако човек няма проблем да извади 200-ина хиляди за автомобил.
Вярвам, че за клиентите на Серия 7 парите не са проблем. Затова другият задължителен избор трябва да е изпълнението на интериора. Аз имам удоволствието да се наслаждавам на майсторството на работещите в BMW Individual Manufaktur, които усъвършенстват своите умения в продължение на над 20 години. Велур на тавана и подглавниците, перфорираната кожа Merino за седалките, алуминий, фурнир и кожа за таблото, толкова меки и дълбоки стелки на пода, че изтупвам шофьорската след всяко излизане от автомобила, тъй като се чувствам неудобно да виждам някаква мръсотия по нея… Спокойно мога да продължа по същата линия, но не смятам. Тук примерите говорят много повече. А следващият разказ научавам от човек, работещ вече дълги години в BMW.
Влади Кулев ми разказва, че в Individual Manufaktur идва норвежец, чийто бизнес със сьомга го е извел до финансовия елит на страната му. Неговото желание било нестандартно: кожен салон от сьомга. Излишно е да казвам, че въпросната кожа е далеч по-тънка от животинската, миризмата е фактор, химическият състав също. След първоначалния стрес в BMW Individual Manufaktur следва специална програма за този бизнесмен, в следствие на която той е собственик на единствения автомобил, чийто салон е тапициран с кожа от сьомга.
Разказвам това, за да придобиете представа за лукса, който предлага Сeрия 7. Таблото и централната конзола са ми добре познати и вече чакам момента, когато ще видя доста по-сериозна тяхна промяна. Да, всички менюта са нови, но общата конфигурация е ясна. Оправдавам това решение с твърдението на BMW, че клиентите на техните бизнес седани бягат на километър от всичко радикално на вид. Достатъчно е да си спомним творенията на Крис Бенгъл, за да ги разберем. Разбирам и желанието на бизнесмените за комфорт и простор в автомобила, но странното е, че късата база на Серия 7 не е особено щедра в областта на краката отзад.
Его(истично)центрично изживяване в Mercedes-Benz SL500 (тест драйв)
Историята на успеха продължава: Opel Mokka X (тест-драйв)
Този факт е повече от странен на фона на общата дължина от малко над 5 метра, но обяснението идва от дебелината на седалките. Защото те предлагат настройка в 18 позиции, вентилация, отопление и много приятната на дълъг път масажна функция. А и има дълга версия с нейната прекрасна Lounge седалка.
Прекрасни са и всички електронни системи на борда, но аз ще се спра само на джаджите, които са предназначени да зарибят още повече модерния човек. Започвам с дистанционното управление, което прилича много повече на смартфон, отколкото на автомобилен ключ. Върху него са останали традиционните бутони за заключване, отключване и отваряне на багажника, но е достатъчно да прокарате палец по него, да отмените блокировката (като на смартфон) и да влезеш в цветно меню. От него може да разберете затворени ли са всички врати, какъв е оставащият пробег, кога трябва да закарате автомобила за сервизиране, да включите климатичната инсталация (от под 100 м), за да подгреете (или охладите) интериора преди тръгване.
Renault Talisman Tce 200 мачка магистралата като дизелов круизер (тест-драйв)
Honda HR-V скача в дълбокото сред компактните кросоувъри (тест–драйв)
Но най-интересна е функцията за паркиране и отпаркиране на автомобила, която от BMW твърдят, че предназначена за тесни паркоместа и улесняване на излизането/влизането от автомобила. Аз обаче твърдя, че това е за шоу. А то е гарантирано. Разигравам го на паркинга на Калемегдан в Белград. Там автопаркът не е толкова богат, колкото е софийският. Около мен се събират 4-5 сърби, които наблюдават как стартиран двигателя извън автомобила и премествам колата няколко метра напред и назад. Не че ми беше необходимо, просто шоуто си заслужава. То е съпроводено с одобрителни възклицания за анатомични женски органи, които ние определяме като псувня, а там си е просто възклицание.
Заслужава си и да видиш недоумението на брат си, когато чрез жестове (и инфрачервена камера) увеличаваш или намаляваш звука на 1400-ватовата Bowers & Wilkins аудио система с 14 високоговорителя, приемаш входящо повикване или потвърждаваш маршрута на навигацията. За тези отзад си има таблет Samsung, който е монтиран в зарядно в средния подлакътник. Интерфейсът е разработен съвместно с корейците и е разделен на девет тематични раздела – от управление на климатика и седалките до музиката и приложенията.
Така стигам и до управлението на тази лимузина. Което, като шофьор, ме впечатлява най-много. Версията 740d е оборудвана с 3,0-литров, 6-цилиндров редови двигател с две турбини. Мощността му е 320 к.с., а въртящият момент – цели 680 Нм. Тези параметри са достатъчни автомобилът, дълъг над 5 метра, да ускорява до 100 км/ч за 5,2 секунди!
Това е възможно благодарение на намаленото с до 130 кг тегло на „седмицата“. В основата е структурата на каросерията с Carbon Core, базирана на трансфер на технологии от разработките на автомобилите BMW i. BMW Серия 7 е първият автомобил в своя сегмент, при който индустриално произведен карбонов композит CFRP се използва в съчетание със стомана и алуминий. Така се постига повишаване на здравината на пътническата клетка при същевременно значително понижаване на теглото на автомобила. И въпреки това, добавяйки системата xDrive, базовото тегло на 740d xDrive е 1870 кг. Добавям всички екстри в тестовия автомобил, четирима възрастни с багаж, за да констатирам, че говорим за тегло от около 2200 кг.
И тук идва поредният факт, който е впечатляващ. Този автомобил харчи 7,2 л/100 км дизел! Не говоря за някаква моментна картина, а да речем за около 60-70% от дългото ми над 1200 км пътуване. На сръбската магистрала не съм си позволявал повече от 130-140 км/ч, нито развивах високи скорости при нощното шофиране. При шофиране с малко по-високо скорост разходът стигна до 7,9 л/100 км, но границата от 8 никога не я преминах.
Не съм си позволявал спортни изпълнения, защото не смятам, че това е основополагащо при една лимузина. Но ако искате такова от нея, трябва да си поръчате опционалната система Executive Drive Pro с активно стабилизиране на каросерията срещу наклоняване и базирано на данни предвиждане. Стабилизаторите с електромеханично задвижване намаляват колебанията на каросерията при динамично движение в завои. В допълнение Активният контрол на окачването адаптира амортисьорите към неравностите по пътното платно. Доста интересен е и режимът на задвижване ADAPTIVE, при който настройките на автомобила адаптивно се нагаждат към актуалния стил на шофиране и маршрута.
Има ли косури? Има, всеки автомобил има. Не ми харесва това, че дизайнът е оставен да се определя от детайлите. Изненадам съм и от малкото място в областта на краката отзад. Но колкото и да се изпише за този автомобил, пак ще е малко. Той наистина е впечатляващ като технологии, лукс, двигатели и комфорт на борда. А какво ли ще е 760Li xDrive с V12 двигател?
ТЕХНИЧЕСКИ ХАРАКТЕРИСТИКИ
BMW 740d xDrive
Размери
Дължина, мм: 5008
Широчина, мм: 1902
Височина, мм: 1467
Междуосие, мм: 3070
Маса, кг: 1870
Двигател
Тип: редови, 6-цилиндров, битурбо
Работен обем, куб. см: 2993
Макс. мощност, к.с. при об./мин: 320 при 4400
Макс. въртящ момент, Нм при об./мин: 680 при 1750-2250
Динамика
Макс. скорост, км/ч: 250
Ускорение 0-100 км/ч, сек: 5,2
Среден разход, л/100 км: 4,9
Вредни емисии СО2, г/км: 129
Базова цена на модификацията, лв. с ДДС: 190 850
КОНКУРЕНТЪТ
Mercedes-Benz S 350 d 4MATIK
Размери
Дължина, мм: 5116
Широчина, мм: 1899
Височина, мм: 1496
Междуосие, мм: 3035
Маса, кг: 2082
Двигател
Тип: V-образен, 6-цилиндров, турбо
Работен обем, куб. см: 2987
Макс. мощност, к.с. при об./мин: 305 при 3600
Макс. въртящ момент, Нм при об./мин: 620 при 1600-2400
Динамика
Макс. скорост, км/ч: 250
Ускорение 0-100 км/ч, сек: 6,8
Среден разход, л/100 км: 6,7
Вредни емисии СО2, г/км: 175-156
Базова цена на модела, лв. с ДДС: 171 096