Студени досиета: Гордън Мъри избира BMW M за най-бързия автомобил в света

Дебютът на McLaren F1 е преди 30 години. Ще използваме този повод, за да отдаден чест и на BMW M, който също празнува 50-годишен юбилей тази година.

McLaren F1

, McLaren

McLaren F1

Г ордън Мъри е човек, който приема компромисите като лична обида. За прословутия F1 се е изписало много. Затова взимаме 30-годишния юбилей на легендарния модел като повод, за да обърнем внимание на двигателя, който прави този автомобил това, което е днес: почти безценна придобивка за най-богатите колекционери. Ще го направим, защото BMW M празнува своята 50-годишнина и по този повод очакваме редица изненади през цялата година.

Както сам разказва, Гордън Мъри прави тестове с някои от най-великите суперавтомобили от края на 80-те и началото на 90-те години. Става въпрос за Jaguar XJ220, Bugatti EB 110 и Lamborghini Diablo. Изводът му е, че всеки от двигателите в тези автомобили има силни и слаби черти, както обикновено е случаят във всяка една област от живота и характера ни.

McLaren

Но Мъри е човек, който не е готов да преглътне даден компромис в полза на друго положително качество на своето творение. Преди да започне да прави екзотични суперавтомобили, Гордън Мъри трупа опит и слава като главен инженер във Формула 1.

По онова време двигателите във формулата генерират по-висока мощност от тази на съвременните състезателни автомобили. Неговата „афера” с English Motor Racing Developments Ltd, известен като Brabham Racing, води до откриването на подходящия двигател за собственото му творение.

От това време Мъри открива сродна душа в лицето на Пол Роше, един от най-впечатляващите германски авто инженери. Роден в Мюнхен през 1934 г., Роше се присъединява към BMW на 23-годишна възраст. Той е главен инженерен дизайнер на спортното подразделение на BMW, когато с Мъри пресичат пътищата си през 1990 г.

На името на Роше са двигателите за BMW M3 (Е30), оригиналният М1 и впечатляващият 2002 Turbo. Двигателите са основното в живота на този човек. Двамата с Мъри се срещат на едно от Гран при състезанията през 1990 г. Преди този момент Мъри води преговори с Honda. Японците участват в Indy Car, CART Series Racing, и, естествено, Формула 1 и Формула 2. Но, както често се случва в живота (съвсем скорошни примери от Ф1 няма да даваме), Honda бърка в решението си, а то е да се отдръпне от преговорите с Мъри. Така Гордън поставя M-Division в сърцето и душата на своя McLaren F1.

McLaren

Резултатът е произведеният по специална поръчка 6,1-литров V12 атмосферен двигател (60 градуса между цилиндрите), който няма нищо общо с по-малкия сериен V12 на BMW. Пол Роше и инженерите на BMW Motorsport имат дългогодишна връзка с Рон Денис от McLaren International и нашия Гордън Мъри от McLaren Cars. Баварците доставят 2,0-литров мотор екипа на Рон Денис във Формула 2 през 1974 г. Във Формула 1 баварците влизат 1,5-литров мотор за Brabham, задвижващ проектирания от Гордън Мъри болид на Нелсън Пикет до титлите през 1984-1985.

Това са изковани през годините връзки, които правят съюза повече от логичен. Така се ражда двигателят S70/2 с диаметър и ход на буталото 86 х 87 мм. Мощността му и 549 к.с. при 7500 об./мин, като 350 Нм са на разположение още при 1500 об./мин. Максималният въртящ момент е 600 Нм между 4000 и 7000 об./мин.

McLaren

Днес атмосферният V8 (LT6) в Corvette C8 Z06 генерира 679 к.с. През 1995 г. F1 LM вади с една конска сила повече, а максималната скорост е много, много по-висока от тази на въпросния Z06: 362 км/ч срещу 315 км/ч на Vette.

Всичко останало е история. Сред собствениците на F1 личат имената на Илон Мъск, Роуан Аткинсън, Джей Лено, Джордж Харисън, Ралф Лорен, Ник Мейсън, султанът на Бруней и др.

McLaren Гордън Мъри McLaren F1