Преди 20 години: Volkswagen W12 Nardo чупи 7 световни рекорда

В основата е двигателят W12 с обем 6,0 литра и почти 600 к.с. мощност.

Пламен Георгиев,
Volkswagen W12 Nardo

, Volkswagen

Volkswagen W12 Nardo

К акто предполага името, Volkswagen се ражда от идеята за създаване на евтин автомобил за масите. Историята след това е известна. През годините са се появявали редица по-скъпи и спортни модели, включително Phaeton и утопичната „Кристална фабрика” в Дрезден, но никога не е имало истински супер автомобил. За това под шапката на концерна отговарят други.

Но в края на 90-те години Фердинанд Пиех решава, че най-добрият начин за тестове и реклама на новия W-образен двигател, е да го монтира в истински наземен изтребител.

Пиех поверява проекта на Italdesign, чиято задача е да създадат супер аеродинамичен, но и хващащ окото автомобил. Монтират му централно въпросния W-образен двигател и го снабдяват със системата Syncro за задвижване на четирите колела. Никога до този момент (а и след него) не се е появявал такъв автомобил с марката Volkswagen. Официалният му дебют е по време на изложението в Токио през 1997 г.

С този поразителен концепт дебют прави и двигателят W12. В основата на 5,6-литровия агрегат с 414 к.с. стоят два VR6 двигателя, които реално са слепени в едно.

Серийното производство на автомобила не е било на дневен ред от самото начало, но развитието на двигателя продължава с пълна сила. Инженерите продължават да развиват и автомобила, като първо се появява роудстър версия, но истинският връх на проекта идва през 2001 г.

Купето е силно ревизирано, шасито е олекотено, обемът на двигателя вече е 6,0 литра, а мощността му е 591 к.с. Ражда се W12 Nardò. Името му идва от високоскоростната писта в Лече, Италия.

Volkswagen

Първата среща на автомобила с пистата е същата година. Той върти обиколки 24 часа при средна скорост 295 км/ч, като успява за измине 7084 км, чупейки първия си световен рекорд. Но това е само началото.

Няколко месеца по-късно, на 23 февруари 2002 г., черният прототип със златни джанти BBS се връща в Италия. Този път успява да измине 7739 км за 24 часа, средната му скорост е 322,8 км/ч. С това постижение успява да счупи седем световни рекорда и дванадесет международни рекорда в различни класове.

В крайна сметка двигателят W12 се монтира във VW Phaeton и Touareg, Audi A8, както и в различни модели на Bentley.

Volkswagen W12 Nardo Volkswagen