Н овите електрически коли все още са скъпи за повечето хора, поради което покупката на употребявани звучи като добра идея. Проблемът обаче е, че някои от моделите втора ръка са толкова дефицитни на пазара, че понякога цената им е по-висока от тази на чисто нови, пише БТА в анализ.
Очертава се сериозен недостиг в Европа и потенциалните купувачи вероятно ще трябва да изчакат няколко години преди предлагането да надделее над търсенето.
Електрическите коли съставляват само 2,4 процента от всички автомобили, които се предлагат за продажба чрез онлайн платформата Mobile.de.
Данните, които дават добра представа за ситуацията на пазарите на употребявани коли в много региони на света, сочат, че от средно 1,27 милиона автомобила, които се предлагат за продажба в началото на 2023 г., само 25 500 са изцяло електрически, информира ДПА.
В тази статистика обаче не са включени колите, произведени преди повече от 20 г. и тези, които са с пробег от поне 200 000 км. Към тази категория спадат много малко електромобили.
Ако разгледаме по-внимателно офертите, публикувани в Mobile, ще забележим, че съществува разлика между пазара на употребявани и на нови електрически коли. Най-популярният e-модел втора ръка в онлайн платформата е Renault Zoe. Следват Tesla Model 3 и BMW i3, който вече не се произвежда.
От друга страна, през 2022 г. най-много сред регистрираните нови електрически коли са произведените от Tesla - Model Y и Model 3, както и от Fiat Chrysler (Stellantis) - FIAT 500.
Срокът от три години се приема за един от индикаторите за състоянието на пазара на употребявани пътни превозни средства, тъй като коли се предлагат за продажба, след като са били ползвани за фирмени в продължение на 36 месеца. Тогава изтича срокът на много договори за продажба на коли, купени на лизинг от компании в Германия.
След това пазарната им цена се понижава сравнително рязко. Поради това корпоративните им собственици се опитват да ги сменят с нови автомобили и същевременно да си възстановят по-голяма част от парите, които са дали за тях.
Индивидуалните собственици на нови коли обикновено ги ползват по-дълго (средно между 5 и 10 г.), преди да ги обявят за продажба.
Електромобилите втора ръка обаче са много по-нови. Средната възраст на този вид машини, които са се предлагали през януари за продажба чрез Mobile, е била 25 месеца. За сравнение, употребяваните автомобили с бензинови (77 месеца) и дизелови (66 месеца) двигатели са много повече, но и средната им възраст е много по-висока.
Тази тенденция обаче може да се забави, тъй като почти половината електрически коли, които са продадени в Германия през последните години, са купени от физически лица, а останалите от фирми.
Друг проблем, с който може да се сблъскат желаещите да си купят е-автомобили втора ръка, са батериите им. При някои от по-старите те се изтощават много по-бързо и това налага подмяната им. Това често е много скъпо, поради което колата става почти безполезна, отбелязват експерти.
Германската компания DAT, специализирана в анализа на пазара на автомобили, определя търсенето на електрически коли в момента като "сдържано". По-голяма част от купувачите или изобщо не търсят електрически автомобили или търсят нови, показва проучване на агенцията.
Само 14 на сто от тези, които планират да си купят кола, заявяват, че биха обмислили да дадат парите си за употребяван е-автомобил. Два пъти повече от потенциалните купувачи са склонни да платят за електрическа кола, само ако тя е нова.
Въпреки това електромобилите, предлагани чрез онлайн платформата Mobile, са се продавали сравнително бързо в началото на тази година, средно за по 38 дни. За сравнение, хибридните и дизеловите автомобили намират новите си собственици, след като са предлагани за продажба в продължение на над 50 дни.
Участниците в проучването на DAT твърдят, че при употребяваните електрически коли най-много ги притеснява състоянието на батериите, които задвижват двигателите им. За потенциалните купувачи на е-автомобил втора ръка това е толкова важно, колкото и пробега на колата, отчита агенцията.