З а пореден път се налага да припомним тъжния извод, че в България сме по приказките и обещанията, а на други места са по действията. Още по-показателно е, когато става въпрос за съседни държави (в случая - извън ЕС дори).
Сърбия подписа договор с концерна Stellantis за инвестиция в размер на 190 млн. евро, която да доведе до старт на производство на електромобили в завода в Крагуевац, информира “Ройтерс”.
Контрактът бе подписан лично от сръбския президент Александър Вучич и представители на Stellantis. Държавата участва с 48 млн. евро, а производството на EV трябва да започне от 2024 г.
Съоръжението в сръбския град някога правеше “Застава”, след което стана собственост на FIAT. От там излиза FIAT 500L.
Новината потвърждава планове на Stellantis, обявени наскоро. Те включват модели на DS и Opel да се майсторят в Италия, а по-малки - на FIAT, в Словакия и Сърбия.
Още нещо - по думите на изпълнителния директор на италианския концерн Оливие Франсоа “FIAT трябва да бъде народната Tesla”. Той обеща, че компанията от Апенините ще прави занапред само малки и компактни автомобили, Ще има нова Panda, нов 500X, около който по-късно ще застане цяло трио и т.н. и т.н.
Всички те ще са електромобили или най-малкото в моделната им гама ще има такива - от там ще се тръгне. Ето как за сръбския завод ще има много потенциал.
Не е за подценяване още един факт - миналата есен стана ясно, че сръбската компания ElevenEs е разработила своя собствена LFP технология за производство на батерии за пътнически автомобили, автобуси, камиони и други индустриални превозни средства.
Компанията наскоро откри изследователски и развоен център в Суботица, където работи международен екип от инженери и учени.
Западните ни съседи подписаха споразумение с EIT InnoEnergy, които Pitchbook определя като най-активният световен инвеститор в устойчива енергия, познат като първи инвеститор в шведската Northvolt и френската Verkor.
Двете страни обявиха намерение да изградят първия в Европа гигазавод за LFP батерии. Към 2023 г. ElevenEs ще може да произвежда LFP клетки с общ годишен капацитет от 300 MWh. Строежът на завода с капацитет 8GWh ще стартира през 2024 край Суботица, като впоследствие (не се посочват крайни дати) капацитетът му трябва да достигне 16 GWh – достатъчни за 300 000 коли годишно.
Тук ще добавим, че в Сърбия разполага с едно от най-големите находища на литий в света.
Нова ера започва днес”, обяви Вучич на подписването със Stellantis.
И обеща страната да подобри инфраструктурата си откъм зарядни станции и да осигури енергия от възобновяеми източници (или поне по-евтина), като по този начин започне да привлича и все повече хора за покупка на електромобили.
Той увери, че Сърбия ще изгради изцяло нова стратегия по въпроса, след като имаше такава доскоро, но я изостави заради липса на средства.