Тръмп сложи край на EV субсидиите, но това може да мотивира пазара

Поне според по-големите оптимисти в бранша

Доналд Тръмп Илон Мъск

Getty

А мериканският президент Доналд Тръмп постигна своята голяма цел и на 4 юли подписа „Големия красив закон“, който е и най-значимата данъчна и икономическа реформа в САЩ от години. Тя въвежда множество промени и беше причината Тръмп и Илон Мъск да се скарат остро и да прекратят своето привидно много близко приятелство.

И докато Мъск твърди, че новият закон е вреден и дори опасен за САЩ, като е в противоречие с целите на страната, Тръмп смята, че бившият му сътрудник в екипа просто е недоволен, че законът прекратява субсидиите за електрически автомобили и ограничава финансирането за някои от другите му бизнеси. Например възобновяемата енергия и космическите проекти.

Законът действително прекратява субсидиите за купуване на електрически автомобили. Това ще стане факт от 30 септември т.г., което означава, че желаещите имат още малко време да си купят електричка с федерален данъчен кредит до 7500 долара за нов автомобил и до 4000 долара за употребяван.

Според данни на Kelley Blue Book, средната цена на ново EV в САЩ е 9000 долара по-висока от средната за кола с бензинов ДВГ, съобщава CBS News. А употребяваните електрички са средно с 2000 долара по-скъпи от бензиновите коли. Щатите можеха индивидуално да предложат и допълнителни субсидии над федералните.

Всичко това се премахва и EV ще трябва да се борят за клиенти както останалите автомобили. Според Тръмп и екипа му това е правилното и пазарът ще решава какво да избира. Привържениците на електрическите автомобили пък запазват оптимизъм и не очакват липсата на субсидии да попречи на EV прехода.

Напротив, някои прогнозират, че следващите седмици ще има голям ръст на продажбите, защото много хора, които са се колебаели, сега ще решат да се възползват от субсидиите в последния момент. А други са още по-смели и казват, че EV ще „разбият петрола“, отбелязва InsideEVs.

Преходът към електрификацията вече е напреднал твърде много, за да бъде спрян. Според песимистичната прогноза, спирането на субсидиите ще намали броя на EV по пътищата по света с 14 млн. по-малко през 2030 отколкото се очакваше. Това е доста сериозен брой, като несъмнено ще се отрази на нагласите на пазара, на икономиката и на екологията.

Но пък Петър Словик от Международния съвет за екологичен транспорт, все повече хора вече виждат ползите от EV. Той казва, че в дългосрочен план EV са по-евтини, по-лесни за поддръжка, по-екологични и по-икономични. Няма логика човек да избере друго, освен ако не купува нова кола всяка година, смята Словик.

Все повече хора вече имат познати, които притежават електрически автомобил, така че могат да видят отблизо ползите. А паралелно самите производители продължават с усъвършенстването на технологиите и постигането на ценови паритет с ДВГ. Когато това стане, заедно с подобряването на инфраструктурата, EV ще продължат своя преход. Той може да е по-бавен от очакваното, но ще се случи.

коли автомобили електрически автомобил електромобили