Ц ените на петрола през последните години са сравнително спокойни, като дори и да има повишения, те не се задържат за дълго време и не са значителни. Въпреки това в доста държави цените на горивата на бензиностанциите правят впечатление, че не се връщат на старите си нива.
Понижение има, но не чак толкова голямо. Това провокира въпросът каква е причината? От една страна – увеличилите се разходи и поскъпването на много други суровини и услуги. А от друга – електромобилите.
Поне такава е една от теориите, която набира популярност в последно време, съобщава AutoExpress. Тя е подкрепена и от последния анализ на британската агенция за конкуренцията и пазарите. За всяко тримесечие институцията изготвя доклад за движението на цените на горивата.
И така. Средната цена във Великобритания за първото тримесечие на тази година е била 1,34 лири на литър за бензина и 1,41 лири на литър за дизела. Или приблизително 3 лв. и 3,20 лв. – необяснимо високо дори и за по-високите стандарти на страната.
Институцията казва, че от една страна причината е в по-големите маржини, които търговците са си отделили. Но не търговците на горивата, а обикновените магазини и супермаркети. А според Асоциацията на търговците на горива, причини са и цените на енергията, повишението на линията на бедността и дори увеличението на престъпленията, извършвани по самите бензиностанции.
Изненадващо обаче, Асоциацията казва, че най-голям принос за по-високите цени на горивата имат не тези фактори, а… зарядните за EV. Изграждането на инфраструктурата за електромобилите е сред новите дейности и на много бензиностанции и търговци на горива като цяло. Те откриват, че са нужни между 8 г. и 10 г. за възвръщане на инвестицията, което е доста дълго време.
Същевременно първоначалните разходи са много големи. В някои райони на страната само доставянето на нужната електроенергия може да струва 1,2 млн. лири. Отделно са разходите за самото зарядно, разрешителни и т.н. Съответно възвръщането на част от тези вложения се прехвърлят към горивата.