П рез първата половина на годината в световен мащаб са регистрирани над 5,9 милиона електрически превозни средства, което представлява увеличение от 37% спрямо същия период на 2024 г., показва анализ на консултантската компания PwC. За сравнение, продажбите за цялата 2024 година са нараснали само с около 14%, предава агенция БТА.
Китай остава водеща сила на пазара, като над 3,7 милиона от новите BEV са регистрирани там, което е скок от 47% на годишна база.
Междувременно Европа също отбеляза отлични резултати при пазарното навлизане на електромобили, като в региона са продадени рекордните за първо полугодие 1,2 милиона EV, което представлява увеличение с 25% спрямо същия период на миналата година, сочат данните на PwC.
Анализаторите посочват, че затягането на нормите за въглеродните емисии на автопарковете в ЕС вероятно е допринесло за този подем. Въпреки това Европа постепенно губи позиции като глобален пазар на електромобили поради по-бързия растеж в други региони, особено в Китай.
"Германските автомобилопроизводители едва ли се възползват от този огромен подем," отбелязва PwC. В анализа се посочва, че германски производители в Китай отбелязват 32-процентов спад на продажбите си на нови BEV автомобили там. Все пак, тези компании са постигнали значителни успехи в Европа през същия период.
Съединените щати остават третият по големина пазар на електромобили след Китай и Европа, но растежът там продължава да изостава. През първата половина на годината в САЩ са регистрирани само 592 000 нови BEV, което е увеличение от 7% спрямо предходната година. Германия си е върнала третото място в световен мащаб, с 249 000 нови регистрации на BEV, изпреварвайки Обединеното кралство, където са регистрирани 225 000.
Въпреки силните резултати в Европа, не е ясно как точно ще изглежда трансформацията за германските производители, казва автомобилният експерт на PwC Феликс Кюнерт.
Макар натискът за преминаване към транспорт с нулеви емисии да е подкрепян както от политици, така и от обществото, Кюнерт отбелязва, че капиталовите пазари вече очакват печеливши бизнес модели след години на големи инвестиции в електрическа мобилност.