П родажбите на електромобили в Европа в момента са на рекордни нива, но предизвикателствата пред продължаващия растеж включват натиск за по-ниски цени, локализиране на веригата за доставки и скоростта на развитие от китайските конкуренти, съобщи експертна група пред Automotive News Europe Congress на 12 юни, пише Yahoo.
Продажбите на BEV в Европа до май са се увеличили с 27% в сравнение със същия период на 2024 г. до над 954 000, показват данни на пазарния анализатор Dataforce. „Всеки месец е бил рекорден“, каза главният изпълнителен директор на Dataforce Марк Одиниус по време на Конгреса.
Ръстът е увеличил дела на електрическите автомобили до 17% от общия пазар, в сравнение с 13% през същия период на миналата година. Марк Одиниус заяви обаче, че Европа все още е разделена по отношение на електрическата мобилност. Продажбите на плъг-ин хибриди са се увеличили с 11% през същия период, което дава на PHEV пазарен дял от 13%, показват данни на Dataforce. Ръстът обаче се води до голяма степен от северноевропейските страни, като Източна и Южна Европа изостават.
„Европа все още е наистина разделена по отношение на пазарното навлизане на електромобили“, коментира Одиниус. Норвегия е лидер, като BEV представляват 93% от продажбите през първите пет месеца, докато в Хърватия на BEV се падат само 1% от продажбите до май, показват данни на Dataforce.
Главният изпълнителен директор на SMMT Майк Хоус заяви, че по-голямата част от растежа, който китайските автомобилни производители са постигнали напоследък в Обединеното кралство, се дължи на продажбата на автомобили с двигател с вътрешно горене, а не на електрически.
SMMT изчислява, че автомобилните производители е трябвало да дадат еквивалента на 5,4 млрд. евро под формата на отстъпки, за да приведат цените на електрическите автомобили в съответствие с моделите с двигател с вътрешно горене, за да ги направят по-достъпни за потребителите.
Китайското предизвикателство
Способността на китайците да се адаптират бързо би трябвало да тревожи Европа, докато прави прехода към електричество, заяви главният изпълнителен директор на UFI Filters Стефано Гава пред Конгреса.
Той коментира, че китайските компании разработват технологии за EV с много по-бързи темпове от конкурентите си в Европа. Италианският доставчик на части си изгради име с разработването на маслени, горивни и въздушни филтри за двигатели с вътрешно горене, но оттогава се разшири и в термични системи за електрически автомобили, както и в технологии за водородни горивни клетки и електрическо гориво.
UFI работи в Китай от 80-те години на миналия век и наблюдава как автомобилната индустрия там се трансформира.
„Броят на новите разработки, които виждаме в Китай в сравнение с Европа, е невероятен“, каза Гава. „Надеждата е наистина да можем да наваксаме благодарение на тласъка от страна на политиците.“
Китай е водещ в света по отношение на производството и разработването на батерии, но Volkswagen Group е решена да се конкурира чрез своето подразделение за производство на клетки, PowerCo.
„Нямаме установена, устойчива верига за доставки в Европа, необходима за вертикална интеграция, поради което ние бяхме пионери в това“, каза пред Конгреса Силвия-Луна Изагире Санчес, ръководител на разработването на батерийни клетки в PowerCo. Компанията вече започна производството на своите така наречени унифицирани клетки в съоръжението си в Залцгитер, Германия, преди пълномащабното производство в завода по-късно следващата година, като допълнителни заводи във Валенсия, Испания и Канада са в процес на изграждане.
Призматичните клетки могат да приемат всички видове батерийна химия. Компанията ще обяви на автомобилното изложение в Мюнхен през септември кой модел на VW Group ще използва първите клетки на PowerCo. Един от ключовете към успеха, според PowerCo, е придобиването на интелектуална собственост.
„В продължение на много години в Европа сме забравили колко важна е интелектуалната собственост, затова се фокусираме върху създаването на наша собствена интелектуална собственост“, каза Санчес. „Не правим нищо в краткосрочен план, а в средносрочен и дългосрочен план, за да бъдем конкурентоспособни.“