П родажбите на кросоувъри и SUV-ове в Европа за първите 6 месеца на годината са над 50% от всички нови коли. Това се случва за пръв път в историята, съобщават анализаторите от Dataforce, цитирани от Motor1.
Пазарният дял на SUV-овете е достигнал 51% - с 3% повече спрямо първото полугодие на 2022 г. Самите продажби пък са се увеличили с 23% до 3.37 млн. броя.
Тенденцията е очаквана не само заради интереса на клиентите. От доста време автомобилните производители предупреждават, че компактните автомобили са застрашени заради по-строгите регулации, които вдигат цените. Така дори и най-малките и евтини коли ще поскъпнат до ниво, което ще ги направи твърде скъпи за клиентите. Затова и малките модели са с неясно бъдеще, а пазарът извлича повече приходи и печалби от SUV-овете.
Според данните на Dataforce, най-продаваният SUV в Европа за първото полугодие на 2023 г. е Tesla Model Y. Той е записал 138 152 продажби с цели 207% спрямо година по-рано. На второ място е Volkswagen T-Roc със 104 465 продажби и 32% ръст. На трета позиция е Yaris Cross с 96 849 бройки и 49% ръст.
В топ 10 попадат още Volkswagen Tiguan, Dacia Duster, Hyundai Tucson, Peugeot 2008, Kia Sportage, Renault Captur и Ford Puma. Както се вижда, най-предпочитани са малките SUV-ове с общо 1 133 822 продажби. Те са следвани от средните SUV-ове с 999 568 броя и… малките автомобили – 913 571 броя.
При обикновените коли най-продавана е Dacia Sandero със 124 190 броя. В класацията са още Opel Corsa, Peugeot 208 и Renault Clio – всички с по над 100 000 продажби. След това идват Voklswagen Golf с 88 899 бройки и Skoda Octavia с 83 073 броя и 77.3% ръст.