Регулатори искат електромобилите да използват единна система за диагностика

Може ли да се сложи край на разнородния софтуер

Мартин Дешев,
зареждане кола електромобил Porsche

Porsche

Е дна от досадните реалности при автомобилите с традиционни двигатели е тяхната диагностика. С времето производителите уеднаквиха голяма част от процеса и хардуера, но все пак има и някои съществени разлики. Затова често се налага да се използва специализиран софтуер от самия производител, за да може да се проверят детайлно всички аспекти на колата.

При електрическите автомобили е още по-голямо предизвикателство, тъй като те могат да имат много по-различни компоненти и конфигурации. Затова регулаторите и производителите трябва да преосмислят как да се регулира всичко това и да може да има ясни, съпоставими данни.

Регулаторите на щата Калифорния предлагат от 2026 г. да се въведе обща система за диагностика и за електромобилите. Тя ще е сходна с ODB II при традиционните автомобили, казват от Борда на Калифорния по качеството на въздуха пред InsideEVs.

„Конекторът е същият, както и протоколът за комуникация, но системата не е ODB. Важното е, че ще бъде полезен и познат ресурс за клиентите и за сервизите. Изискванията включват достъпен за шофьора екран, който да показва състоянието на батерията, скоростта на зареждането, като има и изисквания, които да позволят на независими сервизи достъп до същата информация и инструменти, като дилърите“, казват от институцията.

Засега изискванията ще са само в Калифорния. Целта е от 2027 г. всички автомобили, които са изцяло електрически или са т.нар. „с нулеви емисии“, да използват общия конектор. Други седем щата, вече също са заявили интерес към подхода, така че има голяма вероятност примерът да бъде последван масово. А в такъв случай производителите няма да имат друг избор освен да ги въведат серийно за колите си, тъй като това ще е най-евтиното за тях решение.

коли автомобили електромобили електрически автомобил