Електромобилите с ръст от 47% в Европа, но влизат ли в „долината на смъртта”

Високите лихвени проценти и високите цени спират клиентите, които очакват появата на по-евтини и по-добри модели

Пламен Георгиев,
Peugeot e3008 електромобили

, Peugeot

Peugeot е-3008

С лед години на ускорен растеж, продажбите на електрически автомобили в Европа изглежда навлизат в зона с ниска ограничителна скорост на движение, тъй като клиентите чакат появата на по-добри и по-евтини модели до две-три години, пише Automotive News.

Продажбите на изцяло електрически автомобили в Европа са нараснали с 47% през първите девет месеца на 2023 г., но вместо да празнуват, автомобилните производители, включително Tesla, Volkswagen Group и Mercedes-Benz, звучат мрачно.

Високите лихвени проценти и вялият пазар отблъскват клиентите, предупреждават компаниите, като обемът на поръчките на VW за електромобили е наполовина в сравнение с миналата година.

Търговци в Германия и Италия, както и проучванията на четири глобални аналитични фирми казват, че зад по-бавното навлизане на EV стои нещо повече от икономическа несигурност, като потребителите не са убедени, че електромобилите отговарят на техните нужди за безопасност, пробег и цена.

„Основният проблем е несигурността“, казва Томас Нидермайер, шеф на 45-годишен семеен бизнес с автокъща в Бавария.

Мнозина предполагат, че технологията ще се подобри и предпочитат да изчакат три години за следващия модел, отколкото да купят автомобил сега, който бързо ще загуби стойност“, казват клиенти от Шотландия.

AutoTrader смята, че новите електромобили във Великобритания все още са средно с 33% по-скъпи от моделите, работещи с изкопаеми горива.

Повечето нови модели в процес на подготовка, насочени към клиента с ограничен бюджет, няма да се появят на пазара преди 2025 г., когато вече ще се борят с китайска гама на водещите марки, включително BYD и Nio в Европа.

Критиците отдавна предупреждават, че липсата на достъпни електромобили в крайна сметка ще спре резкия ръст на продажбите, стимулиран от ранните потребители и корпоративните автопаркове.

По-слабото представяне през септември, проучванията на потребителските настроения и мрачните коментари от автомобилни производители и дилъри показват, че ерата на слаб растеж може да е настъпила.

Американските производители, макар и по-назад в прехода към EV, също изпитват затруднения. Ford и GM наскоро предупредиха, че забавят пускането на пазара на по-евтини EV модели и спират инвестиции заради по-слабото търсене и по-високите разходи в резултат на новите договори на United Auto Worker.

Но проблемът е цикличен. Търсенето ще остане бавно, докато няма налични по-евтини електромобили, казва Фелипе Муньос от JATO Dynamics за забавянето на продажбите в Европа през септември.

Намерението за закупуване на електромобил е останало постоянно в Германия през последната година, показва проучване на компанията за потребителски изследвания The Langston - което означава, че въпреки че броят на продаваните електромобили нараства, броят на хората, които искат да купят електромобил, не расте.

Нарастващите продажби може просто да са знак, че производителите, които се бореха с производството на електромобили след затрудненията във веригата за доставки, най-накрая могат да отговорят на капарираните поръчки, а не са знак за нарастващо търсене, казва мениджърът на The Langston Бен ДюШарм.

Филип Нотард, директор анализи в компанията за дилърски услуги Cox Automotive, казва, че ниските остатъчни стойности също отблъскват купувачите, тъй като компаниите и много потребители избират нови автомобили въз основа на това, което могат да получат обратно след продажбата на модела след няколко години.

Ние го наричаме долината на смъртта, през която ще преминем през 2024 до 2027 г.: ниски остатъчни стойности, високо предлагане и ниско търсене“, добави Нотхард.

Европа пазарна оценка ръст на продажбите продажби на автомобили продажби електромобили