П ървият европейски завод на китайската BYD ще бъде построен в Унгария, както писахме преди дни. Заводът ще е позициониран в Сегед, където ще се произвеждат електрически и плъг-ин хибриди. Новината бе съобщена в петък, след като в продължение на година китайците правеха сондажи в различни държави, включително Германия и Франция, за да вземат най-доброто решение за първия си завод в Европа.
Заводът в Сегед ще бъде изграден в рамките на 2-3 години, като се предвижда пълният му капацитет да достигне 200 000 автомобила годишно.
Като вземем предвид факта, че преди време BYD заяви целта си: 10% пазарен дял в Европа до края на десетилетието, то спокойно може да кажем, че тепърва ще научаваме за строежа на още заводи на Стария континент. Плановете изглеждат повече от амбициозни, след като към днешна дата, за първите 11 месеца на годината компанията е реализирала малко над 13 000 автомобила в Европа.
BYD и унгарското правителство не разкриха размера на инвестицията, нито дадоха времеви диапазон за финализиране на проекта.
Но министърът на външните работи на Унгария заяви: „Това ще е една от най-големите инвестиции в историята на унгарската икономика.”
Тук е мястото да кажем, че Унгария се превърна в един от европейските хъбове за електрическа автомобилна индустрия. Сметките показват, че в страната са инвестирали около 20 млрд. евро за производство на е-коли и батерии през последните 5 години, включително инвестицията от 7,3 млрд. евро в завода за батерии, който строи китайската Contemporary Amperex Technology в Дебрецен.
Това значи, че сегашната инвестиция на BYD трябва да гони CATL.
От миналата седмица е ясно, че Виктор Орбан е насочил $133 млн. за финансиране на проекти за модернизиране на пътната и железопътната мрежи, газо- и водопреносните инфраструктури около Сегед.
Mercedes-Benz, Audi и Suzuki имат автомобилни заводи в Унгария. Новият завод на BMW в Унгария трябва да започне да прави Neue Klasse през 2025 г. BYD също има завод, но такъв за електрически автобуси.
Новият завод на BYD в Унгария може да помогне на производителя за избегне вносни тарифи, ако разследването на ЕС е с неблагоприятен изход за китайските марки. А това разследване е насочено предимно към BYD, SAIC и Geely Holding.
Европа е най-големият експортен регион за Китай, като до ноември на Стария континент са пристигнали над 600 000 автомобила от Китай. Тук е важно да се отбележи, че основната част от тях просто се произвеждат там от западни производители (с местни партньори).
Апетитът на BYD към Европа се обяснява и с факта, че тук китайците могат да продават продуктите си на много по-висока цена. Компактният Dolphin, най-евтиният модел на марката в Европа, стартира от 35 990 евро в Германия, над два пъти по-скъпо от стартовата цена на модела в Китай.