Кризата с чипове съсипва индустрията: до 9 млн. по-малко коли

Пламен Георгиев,
Toyota Такаока завод

Toyota

В лязохме в четвъртата вълна на пандемията, а световната автомобилна промишленост изживява най-тежкия период през последния век. Преди година, когато почти всички заводи по света бяха затворени, тежестта сякаш не беше толкова голяма. Тогава животът просто бе спрял, никой не мислеше за нов автомобил. Но сега е точно обратното: търсенето на автомобили е огромно, но няма кой да ги достави. Буквално. Абсолютно всички компании (и дилърите им по света) страдат от недостиг на чипове, което ще доведе до производството на 7 до 9 млн. автомобила по-малко, прогнозират аналитиците на компанията BCG.

През първото тримесечие на 2021 г. световната автомобилна промишленост е произвела 1,4 млн. по-малко коли, през второто тримесечие цифрата е била 2,4 млн. Очакванията на BCG са за производство на 3 до 5 млн. автомобила по-малко през следващите две тримесечия.

Липсата е такава, че отново се затварят заводи, а за доставка на капариран автомобил се чака по 150 работни дни, какъвто е случаят с родното представителство на Skoda. След месец у нас трябваше да се проведе традиционният софийски автосалон, но той бе отменен. Официалната причина за това е очакваното затягане на анти-ковид мерките, докато неофициалната – липсата на автомобили, които да бъдат изложени.

Искаш и можеш да купиш нова кола, но друг път: Toyota съкращава производството си с 40%

През първото полугодие най-големите губещи са Ford (-700 000 автомобила), Stellantis (почти 600 000 по-малко произведени коли), Renault-Nissan-Mitsubishi (-415 000) и др. Наскоро Toyota завя, че съкращава световното си производство с 40% през септември, като само това означава 300 000 по-малко произведени коли.

Причините за този недостиг на чипове са много. Авторите на проучването смятат, че те са се проявили още преди пандемията. Но затварянето на хората по домовете е довело до спиране на продажбите на коли и експлодиране на интереса към битовата електроника. Има и други причини: ледената буря в Тексас, както и пожарът в завода за микрочипове на Renesas в Япония.

Лъчът надежда за третото тримесечие бързо бе потулен от засилващата се сила на „делта” щама в Ази (а и в останалата част на света), където са основните производители на чипове. Още по-сложна може да се окаже ситуацията през последното тримесечие на годината, когато интересът към битова електроника отново ще скочи заради старта на новата учебна година (и очакваното дистанционно обучение) и новогодишните празници, когато по традиция се купува най-много електроника.

Скритата заплаха от прехода към електромобили

Положителен знак дойде от Тайван, чийто министър на икономиката обяви, че гигантите в бранша работят за възстановяване на равновесието. А тук става дума наистина за едни от най-големите производители в света на микрочипове, каквито са TSMC (Taiwan Semiconductor Manufacturing Corporation), United Microelectronics Corporation и MediaTek. Проблемът е политическият (а и военен) натиск, който упражнява Китай върху страната.

В САЩ пък президентската администрация планира да отдели $37 млрд. за насърчаване на този тип производство, но макар сумата да е огромна, нейният ефект няма да се усети скоро.

Батерията на бюджетния електромобил ACM City One ще може да се сменя по време на път

От Model T до Mustang Mach-E за 101-годишен почитател на Ford

Проучване: Volkswagen е най-иновативната компания

Източник на статията: Vesti.bg

криза с чипове полупроводници микрочипове чипове