Край на бушоните: GM създава радикална нова архитектура за EV и ДВГ колите си

Компанията смята, че чрез нея ще намали разходите значително и ще улесни производството

Мартин Дешев,
California Corvette Concept

General Motors

General Motors начертава курс към бъдещето на автомобилното инженерство с новата си унифицирана архитектура за софтуерно дефинирани превозни средства (SDV). Тази платформа, чието внедряване е планирано да започне с Cadillac Escalade IQ 2027, преди по-широкото ѝ разпространение през 2028 г., представлява цялостен редизайн на начина, по който работят електрическите и изчислителните системи на автомобила, съобщава Motor1.

Най-важното е, че новата архитектура е проектирана да бъде напълно мащабируема, което означава, че ще бъде внедрена както в електрически (EV), така и в автомобили с двигател с вътрешно горене (ДВГ), оптимизирайки цялото портфолио на GM. Един от важните детайли на този преход е отдалечаването от традиционната, многокомпонентна електрическа система. Десетките изолирани електронни управляващи блокове (ECU), разпръснати из целия автомобил, се консолидират в централно, изчислително ядро ​​– захранвано от системи като Nvidia Drive Thor и се свързват с три „зонални агрегатора“.

Този подход към „зонално свързване в мрежа“ позволява на компанията да реализира значително опростяване: елиминирането на механичните предпазители или по-простото "бушони". Вместо специална кутия за тях, системата използва цифрово прекъсване в софтуера. Това значително намалява сложността на окабеляването (предлагайки до 1000 пъти по-широка честотна лента) и позволява функциите да бъдат контролирани, актуализирани и преконфигурирани чрез софтуер за безжична връзка

Важно е да се отбележи, че архитектурата на GM е независима от задвижването: тя работи както за електрически превозни средства, така и за ДВГ. Според ръководителя на софтуерното инженерство на GM, това намалява общия брой необходими модули и позволява повече функционалност с по-малко хардуер.

И така, дали тази архитектура е от полза за собствениците на автомобили или е предимно за GM? Отговорът е: и двете - макар и с някои уговорки. За собствениците, по-малко части и липса бушони биха могли да означават по-малко повреди, по-лесна поддръжка и потенциал за по-надеждни актуализации на софтуера. GM обещава значително повече актуализации „по въздуха“ и по-мощни функции за изкуствен интелект в бъдеще.

За GM ползите са също толкова големи: по-ниски производствени разходи, опростено окабеляване и възможност за мащабиране на тази архитектура в линиите на двигателите с вътрешно горене и електрическите автомобили. Това означава по-бързо развитие, по-лесна смяна на компоненти и дългосрочни спестявания.

Въпреки че икономиите на разходи в производството са значителни за GM, архитектурните промени директно се превръщат в по-богато, по-интелигентно и непрекъснато подобряващо се изживяване за водача, потвърждавайки, че този ход е от полза както за производителя, така и за крайния потребител.

GM двигател с вътрешно горене електрически автомобил автомобили коли