О т години на родния пазар липсва истински офроудър. Такъв, който буквално не се спира пред нищо. Знам, G-Class може повече от Grenadier, но кой ли от собствениците му ще изкара возило за четвърт милион да му надраска джантите и боята? Феновете на Defender също ще ме поправят, но новото поколение няма нищо общо със старото и отново: трудно някой би рискувал да го надраска, да не говорим за нещо още по-сериозно.
Именно идването на новото поколение Defender е накарало втория най-богат човек във Великобритания да погледне назад към предходния модел, който не се спираше пред нищо.
Джим Ратклиф, изпълнителен директор на химическия гигант INEOS, вижда добър бизнес в създаването на автомобил, предназначен предимно за офроуд, повлиян в голяма степен именно от Defender. И, по стара британска традиция, той нарича отрочето си на лондонския пъб, в който се ражда идеята: The Grenadier.
Днес и утре два прототипа на Grenadier са в София, като ще дадат възможност на най-запалените фенове на офроуда да се докоснат първи до него. И вероятно да си го поръчат. Цените ще бъдат обявени тази седмица, като от компанията вече обявиха стартовата цена за Франция: 60 950 евро за двуместния Utility Wagon и 61 950 евро за 5-местния вариант.
Защо Франция? Защото там ще се произвежда моделът. В напълно обновен завод на Mercedes (за 470 млн. евро, към които Ineos добавя още 50 млн.), който преди правеше smart. След това компанията го модернизира за нуждите на EQA и EQB, за да вземе финалното решение да ги произвежда в Унгария. Така тази мощност остана ненатоварена, от което се възползва шефът на Ineos. Той се обръща към за инженерната част към Magna Steyr (компанията, която е отговорна за G-Class).
От BMW са взети двата редови „шестака”: дизеловият е с мощност 249 к.с. и 500 Нм, а бензиновият с 286 к.с. и 450 Нм. Интересното е, че трансмисията е 8-степенна от ZF, което е странно за такъв автомобил, но разработването на „ръчка” би било по-скъпо. Така че тук ще има комбинация между автоматик и раздатъчна кутия с бързи и бавни.
Шасито се прави за Ineos в Португалия, а осите идват от италианския производител Carraro, който прави оси за тежки камиони и селскостопанска техника.
Задвижващи са четирите колела, имаме бързи и бавни предавки, стандартен блокируем централен диференциал (опция са преден и заден). Тъй като говорим за рамен офроудър, трябва да обърнем внимание и на ъгъла за заход и отход, който е съответно 35,5 и 36,1 градуса. Пътният просвет е 264 мм, а дълбочината за атака на водно препятствие е цели 800 мм.
Двата модела у нас са прототипи, затова и скоростен лост (взет от BMW), лост на раздатъчната кутия, превключватели и др. не са това, което ще видим в готовия модел. Тъй като е прототип, не ми разрешиха да седна зад волана на автомобила, повозих се с инструктор. От малкото видяно останах с впечатлението, че тази кола ще е безкомпромисен офроудър. На асфалта инструкторът се опита да ме убеди, че също стои добре, но лично аз се съмнявам. Без значение на това. Собствениците на тази кола ще имат с какво да се возят на пътя, а тази ще си я купят специално, за да си поиграят в калта.
Стартът на производството е плануван за юли месец, като първите бройки у нас ще пристигнат последното тримесечие на годината. Моделът ще се продава и обслужва от „Силвър стар”, официален представител на Mercedes-Benz у нас. Официалните представители на Ineos се хвалят, че тази кола е направена да ни надживее. Не бих се учудил.