Японските марки продължават да са двойкаджиите на тема екология

Луксозните немски брандове пък са отличниците

Пламен Георгиев,
Suzuki Jimny LCV

, Suzuki

Suzuki Jimny LCV

Suzuki се представя най-зле в ново проучване на Greenpeace, което обрисува опита на автомобилните компании да намалят екологичния си отпечатък върху природата. Това четиво ще е трудно за шефовете на големите японски компании, които са в дъното на тази класация.

Годишният доклад Greenpeace East Asia investigation подрежда компаниите според прогреса им в замяна на конвенционалните модели с електрически и декарбонизация на веригата за доставки. Тазгодишното издание (като миналогодишното) подрежда Suzuki на последно място, защото в гамата на марката няма нито един електромобил. Да, има меки хибриди и плъг-ин хибриди, но нито един EV, което носи на Suzuki само 3,2 точки от 100.

Но ако Suzuki е по-скоро бутикова автомобилна марка, но тези пред нея са гиганти. Следващото най-слабо представяне в опита за декарбонизация е на китайската Great Wall, на която са присъдени 10,8 точки от 100. И тук идват Toyota, Nissan и Honda, които са оценени съответно с 11,9, 13,9 и 14,7 точки.

Greenpeace отбелязва, че под 1 на 400 продадени коли с марката Toyota е била електрическа през 2022 г. На другия полюс е китайската SAIC, в чийто микс на продажбите има 30% електромобили. Но тук екологичната организация отбелязва усилията, които се правят в посока на декарбонизация по веригата на доставки.

SAIC е само на стъпка пред лидерите Mercedes с 41,1 точки от 100 и BMW с 40 точки. Тук любопитното е, че само 10,3% от продажбите на BMW са на електромобили, а този процент при Mercedes е още по-нисък – 7,25. Но двете немски компании хвърлят огромни средства и усилия за СО2-неутрано производство не само в заводите им, но и при доставчиците им.

Greenpeace отправя апел към производителите да спрат продажбите на автомобили с ДВГ в Европа до 2028 г., в САЩ, Китай, Южна Корея и Япония – преди 2030 г. Но това няма как да стане, дори мнозина твърдят, че подобен ход не би допринесъл за намаляване на общото количество СО2, приписвано на автомобилната индустрия.

екология Greenpeace емисии СО2