К итайският гигант BYD ще започне да произвежда автомобили по-рано от очакваното в новия завод в Турция, като ще забави масовото производство в завода си в Унгария, твърдят източници, запознати с темата.
Очаква се производството в Унгария да започне следващата година, но заводът ще работи под предвидения си капацитет поне през първите две години, съобщават два източника пред „Ройтерс“. В Турция, където разходите за труд са по-ниски, китайският автомобилен производител номер 1 ще надхвърли значително обявените си производствени планове, казва един от източниците. Преместването на производството от Унгария в полза на Турция би било неуспех за Европейския съюз, който се надява, че митата му върху електрическите превозни средства, произведени в Китай, ще привлекат китайски инвестиции и добре платени работни места в производството.
Заводът на BYD в Сегед, Южна Унгария, на стойност 4 млрд. евро, ще започне масово производство през 2026 г., но ще произведе само няколко десетки хиляди превозни средства през цялата година, казаха източниците. Това би било малка част от първоначалния производствен капацитет на завода от 150 000 бройки. В крайна сметка той би трябвало да достигне максимален капацитет от 300 000 автомобила годишно.
BYD обяви, че ще стартира дейност в Сегед през октомври, но не е обявила публично кога ще започне масовото производство. То се очаква да се увеличи през 2027 г., но ще остане под планирания капацитет.
Междувременно, заводът на автомобилния производител в Турция на стойност $1 млрд., който беше планиран да започне производство в края на 2026 г. с годишен капацитет от 150 000 автомобила, ще произвежда повече автомобили от унгарския завод през следващата година, казва един от източниците. Производството в завода в Маниса, Западна Турция, ще надхвърли значително 150 000 автомобила през 2027 г., а BYD ще увеличи значително производството отново през 2028 г., добавя източникът.
BYD строи завода в Унгария, за да продава автомобили в Европа без мита. Всички автомобили, които в момента се продават в Европа, са произведени в Китай и подлежат на антисубсидийни тарифи на ЕС върху вноса на електрически превозни средства, произведени в Китай, в допълнение към стандартното мито от 10%. В случая на BYD общото мито е 27%. Много от автомобилите, произведени в новия завод в Турция, също ще бъдат предназначени за Европа и няма да бъдат облагани с тарифи при износ за Европейския съюз.
Турция отдавна служи като нискобюджетен производствен център за големи автомобилни производители, включително Toyota, Stellantis, Ford, Hyundai и Renault. През март турското правителство заяви, че китайската Chery ще инвестира $1 млрд. в завод с годишен производствен капацитет от 200 000 коли.
Търсенето на електрическите автомобили на BYD, които са по-евтини от моделите на европейските конкуренти, нараства рязко в региона. S&P Global Mobility изчисли, че китайският автомобилен производител номер 1 ще продаде 186 000 превозни средства в Европа тази година, в сравнение с 83 000 бройки през 2024 г., и очаква продажбите да се удвоят отново до малко под 400 000 бройки до 2029 г.