П ървите стъпки са най-трудни, показва го и самото развитие на човек. Китайските автомобилни марки също паднаха няколко пъти в първите си опити за навлизане на европейския пазар, но след научените уроци пазарното завладяване на автомобилния пазар на Стария континент е в ход.
И докато целият автомобилен пазар в Европа продължава да се свива, далекоизточната заплаха набира скорост и пазарен дял, с което започва да изтласква някои дългогодишни играчи на пазара.
Китайските марки почти удвоиха своя общ пазарен дял, завземайки 5,1% от него през първата половина на 2025 г. Делът на Mercedes-Benz е 5,2%.
Регистрациите на китайски автомобили са нараснали с 91% от началото на годината. BYD, Jaecoo, Omoda, Leapmotor и Xpeng са петте бранда, които осигуряват „горивото“ за този ръст, като само регистрациите на BYD са 70 500 за първите шест месеца на годината, ръст от 311% спрямо година по-рано.
Stellantis, от друга страна, записа най-рязкото понижаване на пазарния дял от големите производители: 15,3% срещу 16,7% предходната година. Вторият най-голям спад е за Tesla, 1,6% за първите шест месеца на годината срещу 2,4% за същия период на 2024 г.
Регистрациите на електромобили надхвърлят 1 млн. за пръв път през първите шест месеца, което се равнява на ръст от 25% до 1,19 млн. коли – това е 17,4% пазарен дял.