В тази кола не ми харесва едно единствено нещо: този цвят убива агресията на Focus RS. Иначе гъргорещият звук, който излиза от двете ауспухови цеви отзад, е ясно разпознаваем от далеч. А гигантският въздухозаборник, който захранва с въздух турбото, и антикрилото на задната врата допълват картината, заради която ще си позволя да кажа едно изречение от името на всички автомобилни ентусиасти: благодаря на Ford, че успяха да достигнат върха при т. нар. hot hatches и ми дадоха възможността да тествам тази брилянтна машина. Простено им е, че трябваше да чакам доста дълго появата на 23-тия “Rallye Sport” модел в историята.
През 1968 г. човешкият крак все още не е докоснал лунната повърхност, Concorde още не е излетял, а новосъздаденото европейско поделение на Ford лансира първия си модел - Escort. Същата година, тихо и кротко, се ражда марката RS с 15M RS (P6), 17M RS и 20M RS (P7), които са първите автомобили с името RS, но нито един от тях не е обозначен и с логото. То се появява върху автомобил на Ford две години по-късно: върху Escort RS 1600.
Това, което имам под десния си крак, са 350 к.с. от тунингована версия на 2,3-литровия, 4-цилиндов EcoBoost турбо двигател от Mustang. Въртящият момент от 470 Нм се предават към пътя посредством 6-степенна ръчна скоростна кутия (прекрасна). Задвижването е поверено на много модерно задвижване на четирите колела, което Джеръми Кларксън (в епизод 5 на The Grand Tour, ако не се лъжа) нарече „най-модерното 4х4 в света”. Нещо повече, той е най-бързият и мощен горещ хечбек в света.
Разгледайте Focus RS в галерията ни от 35 фотоса
Благодарение на него, Focus RS се държи като автомобил със задно, а не с предно предаване. Адаптивни амортисьори, ланч контрол, заден спойлер и абсолютна пригодност за ежедневно използване. Това най-кратко е Focus RS. Но забравете клишетата, тази кола, макар и способна да изпълнява ежедневните нужда в града за придвижване от точка А до точка Б, е предназначена за нещо друго. Това е автомобил, направен да носи удоволствие от шофиране.
За мое съжаление не успях да го тествам на писта, но мога да си представя на какво е способен. Ускорява до 100 км/ч за 4,6 секунди, което е под RS3 и А45, но и цената му е с десетки хиляди по-малко от въпросните. На пък той се конкурира директно с Honda Civic Type R, от който е по-бърз с цяла секунда в спринта. Цената на тази секунда е 7000 лв. Всеки сам да прецени струва ли си, но силата на RS не е в линейното ускорение, макар да е достойно за уважение. Силата му е в междинното ускорение, при което имаш чувството, че под предния капак нямаш 2,3-литров мотор, а поне 4,0-литров.
Този автомобил има един сериозен недостатък: цветът на тестовата кола убива цялата му агресия. А тя е налице: мощни колесни арки, масивен въздухозаборник, два ауспухови накрайника, голямото антикрило и дифузиьор. Вид на истински горещ хечбек, който може да разпали кръвта на всеки. Звукът от аспусите служи като ускорител на елементарни частици, химическите процеси в кръвта задействат състояние на превъзбуда, което ме кара да правя глупости.
Миниатюрен, странен, произведен в Япония. Suzuki Ignis (тест драйв)
Citroen C3 открива haute couture сезона в супермини сегмента (тест драйв)
Няма измъкване от мечата прегръдка на Skoda Kodiaq (тест драйв)
Докъде стигна BMW след 30-годишно развитие на xDrive (тест драйв)
За мое щастие фотографът до мен споделя, че ще повърне закуската си и укротявам топката. Не съм се опитвал да достигна лимита на възможностите на RS в завой, защото той е много високо. Причина за това е най-съществената разлика между този RS и предшественика му.
Предишните 300 „коня” отиваха към предната ос, укротявани от революционното предно окачване RevoKnuckle. Сегашните 350 „коня” обаче отиват към четирите колела. Централен диференциал разпределя въртящия момент между двете оси, като до 70% могат да отидат към задната. Логично стигам и до режима Drift (първият подобен в индустрията), при активирането на който нютон метрите се разпределят индивидуално между задните колела, като към едно от тях може да отиде до 100% от тях.
Натискаш бутончето до скоростния лост и започваш да се изживяваш на Кен Блок, за който компанията твърди, че е участвал в развойния процес на модела. Пробвах ли го? Естествено, че да. Забавно е, но гумите отиват. Ако искаш такава забава, сядаш в Mustang.
Focus RS е направен да описва завоите, поради което бих казал, че режим Drift влошава пътното поведение, ако решиш да се пробваш с него по завоите. Аз не съм Кен Блок, затова се задоволих само с пробата на място. Пробвах и ланч контрола, който изстрелва RS като ракета. Трябва да отбележа, че в модела са монтирани най-мощните спирачки в историята на RS. Те са способни да го укротят поне 13 пъти от скорост 214 км/ч.
Страстите ми леко укротява интериорът. Причината е, че той изглежда (и е) стар. Много копчета и пластмаса, а единственото, което го отличава, са трите кръгли прибора над централната конзола за налягането в турбото, температурата и налягането на маслото. Разбира се тук е и страхотният Recaro салон, който прави сядането и ставането от шофьорското място трудно, но колкото по-трудно е това упражнение, толкова по-харесвам автомобила. Отзад имаш място за трима, в багажника място за багажа им, но от самото начало казах, че ще се разгранича от клишето, че това е кола, която е подходяща за всеки ден. Тя е такава, но същността й е тъмна, същата като на мистър Хайд.
Разкривам я в Искърското дефиле. Коварни завои, в които се улавям, че влизам с по-висока от разумното скорост. RS обаче нито за момент не ме подвежда, напротив - с всеки изминат километър ставам все по-сигурен в себе си. Адреналинът, който предизвиква този автомобил, те кара да забравиш за разумното и да влезеш в образа на образа на Робърт Луис Стивънсън.
От Ford твърдят, че RS харчи по 7,7 л/100 км средно, но ако се опитате до постигнете този резултат, аз лично бих ви обявил за еретици. Истината е, че разходът е между 10 и 11 л/100 км, което е блестящо постижение за такъв автомобил. По отношение на цената Honda Civic Rype R е постигнал със 7000 лв. по-ниска цена, но пък и 50 к.с. по-малко.
Ford Focus RS е машина, зад чийто волан можеш да мародерстваш на всяка автомобилна писта, да накараш някой собственик на немска луксозна машина да позеленее от яд, или да караш сутрин детето на детска градина. Мощността и еластичността на двигателя са завидни, а звукът… Ода на радостта за ушите.
Технически характеристики
Ford Focus RS
Размери
Дължина, мм: 4362
Широчина, мм: 1858
Височина, мм: 1471
Междуосие, мм: 2648
Собствено тегло, кг: 1599
Двигател
Тип: редови, 4-цилиндров, турбо
Работен обем, куб. см: 2261
Макс. мощност, к.с. при об./мин: 350 при 6000
Макс. въртящ момент, Нм при об./мин: 470 при 2000-4500
Динамика
Макс. скорост, км/ч: 266
Ускорение 0-100 км/ч, сек: 4,7
Среден разход, л/100 км: 7,7
Базова цена на модела, лв. с ДДС: 79 990
КОНКУРЕНТЪТ
Honda Civic Type R GT
Размери
Дължина, мм: 4390
Широчина, мм: 2065 (с огледалата)
Височина, мм: 1466
Собствено тегло, кг: 1382
Двигател
Тип: 4-цилиндров, редови, турбо
Работен обем, куб. см: 1996
Макс. мощност, к.с. при об./мин: 310 при 6500
Макс. въртящ момент, Нм при об./мин: 450 при 4500
Динамика
Макс. скорост, км/ч: 270
Ускорение 0-100 км/ч, сек: 5,7
Среден разход, л/100 км: 7,3
Вредни емисии СО2, г/км: 170
Базова цена на модела, лв. с ДДС: 71 990
Четете още:
Още 10 неща, които трябва да знаете за Kia Stinger GT