П рез 2002 г. Ford реши да съживи емблемата RS (Rallye Sport), която натрупа полулярност с хомологационните RS200, Sierra RS500 Cosworth или Escort RS Cosworth. Това се случи с 2-вратата версия на Focus, който се появи на пазара през 1998 г.
Подобно на своите легендарни събратя, новият модел е съсредоточен върху пътното поведение. Производителят твърди, че focus RS споделя само 30% от механиката на стандартния модел, всичко останало е преработено, за да превърне модела в един от най-добрите горещи хечбеци за времето си.
Разработен съвместно от инженери на Ford и британската тунинг компания Tickford Engineering, Focus RS се задвижва от напомпана версия на 2,0-литровия двигател Zetec.
Обозначен като Duratec-RS, агрегатът е с променени бутала, ковани мотовилки, подсилени легла на вентилите и стоманена изпускателна система. Най-съществената разлика обаче е принудителното пълнена, включващо турбина Garrett, интеркулер и електрическа водна помпа.
Крайният резултат са 215 к.с. при 5500 об./мин и 310 Нм при 3500 об./мин.
Двигателят е свързан с 5-степенна скоростта кутия MTX-75 с къси предавателни числа, автоматичен диференциал Quaife (ATB), по-твърди амортисьори Sachs, по-дебели анти-рол щанги и спирачки Brembo. Към тях добавяме агресивните брони и 18-цоловите O.Z джанти. Моделът е снижен с 25 мм към земята, като широчината ме у раздута с 65 мм.
В интериора са монтирани две „корита” Sparko, тапицирани с алкантара и синя кожа, но без да сменят волана, който сигурно е най-грозната част в целия автомобил.
Произвеждан от 2 октомври 2002 г. до 11 ноември 2003 г., от първото поколение Focus RS са произведени 4501 бройки. Всичките изпълнени в цвят Imperial Blue.