Т азгодишната сбирка на феновете на Volkswagen Golf GTI край Вьортерзее, Австрия, мина и замина. Който е ходил там, знае, че има много какво да се види, усети и съхрани като спомени.
Volkswagen Golf GTI W12-650
Не е нужно да си фен само на Golf и не е нужно винаги да прибягваме до фолклора, когато става въпрос за този ембламатичен модел и (или) за спортната му версия.
Край езерото VW показва понякога специално сътворени или редки екземпляри. Но има и хора от цяла Европа, които се стичат със своите направени по свой вкус някъде GTI-ки.
Тази година се навършиха 15 лета, откакто марката от Волфсбург представи на събитието кола, за която продължава да се говори - Golf GTI W12-650. Тя си остана в един екземпляр и ще бъде грешка, ако я наречен концепция, но всъщност едва ли има голямо значение как ще я категоризираме, защото не се вмества в нито една. И никак не й пука за нас.
Най-грубо казано, Volkswagen реши да погледне по-нависоко в своето фамилно портфолио, за да събере едно “чудовище”, което не излезе от езерото, а от завода.
Този Golf получава задното окачване и спирачките на Lamborghini Gallardo, предното на Audi RS4, въздухозаборниците на Audi R8… И, разбира се, W12-цилиндровият двигател на Bentley Continental GT, монтиран зад предните две седалки. Там - просто защото не е имало къде другаде да го поставят.
Така автомобилът се води с централноразположен мотор. Никога до онзи момент Golf GT не бе получавал толкова голям агрегат. Най-много бяхме стигнали до 6-цилиндров. Луда работа.
Числото в името не лъже - 650 к.с. И 750 Нм максимален въртящ момент. Задно предаване чрез 6-степенен автоматик.
Наложили са се промени по каросерията - много ясно. Така Golf GTI е разширен с цели 12 см спрямо “нормалния”. И “снижен” със 7,6 см. Джантите - 19-инчови, обути в сериозни гуми.
Отчетени бяха следните динамични показатели - максимална скорст 325 км/ч и ускорение от място до 100 км/ч за 3,7 секунди.
За всичко това е било необходимо и да се извади каквото може от интериора, който е спартански, но и със спортна жилка. Най-вече заради “копчетата” като в типично спортните коли, заменящи някои бутони и функции. Бяха го снабдили и с пожарогасител, спортни колани и т.н. и т.н.
Ще запомним и това, че Golf GTI W12-650 беше герой в серия на класическия Top Gear и Джеръми Кларксън стигна до извода, че колата просто не може да завива. То няма и как. Разбира се, че пилот би могъл извади от него доста повече, но и Джеза се позабавлява с безброй дрифтове по пистата на TG.
Volkswagen Golf GTI W12-650 не беше създаван с идеята да тества настроения и да бъде правен в някаква серия. Под някаква форма. Той беше просто демонстрация. И защо не в крайна сметка - инженерите и дизейнерите също са хора. И те имат нужда да извикат понякога детското в себе и създадат такъв Франкенщайн за удоволствие, а не винаги да гонят прецизност до милиметри, за да покрият стандарти и удовлетворят претенциозната публика.
Но и в случая с GTI W12-650 преди 15 години голяма част от публиката им ръкопляска.