Студени досиета: 40 години от титлата на Валтер Рьол с Opel

Най-добрият рали пилот от своето поколение празнува 75-ия си рожден ден на 7 март.

Пламен Георгиев,
Opel Ascona Валтер Рьол

Opel

В ърховата точка от историята на Opel в Световния ралли шампионат идва през сезон 1982 г., когато Валтер Рьол печели титлата с Opel Ascona 400, автомобил със задно предаване, изпреварвайки силната конкуренция с коли със задвижване на четирите колела. Сега, точно 40 години след успехите на Рьол с Opel Ascona 400, брилянтният пилот със силен характер ще отпразнува още един юбилей, на 7 март той ще навърши 75 години.

През 1973 г. Рьол се състезава за Opel и заедно с Йохен Бергер отборът печели Европейския рали шампионат. Автомобилът с когото се състезават и печелят титлата е Opel Ascona A. През следващата година Рьол печели първото рали от световно първенство.

Валтер Рьол се завръща в Opel през 1982 г. В този период Йохен Бергер е мениджър на екипа на отдела за моторни спортове на Opel. Автомобилът със задно предаване е с мощност до 191 kW/260 к.с. Първото състезание е в Монте Карло. Преди последната вечер има аванс от 31 секунди пред Хану Микола с Audi. Рьол печели легендарното състезание за втори път, за първи път с Opel.

Битката този сезон е между Рьол с Opel Ascona 400 и Мишел Мутон с Audi Quattro. Рали колите със задвижване на четирите колела имат предимство при сняг, чакъл и насипни настилки, но Рьол, който е стратег със стоманени нерви, изчаква най-подходящите моменти, за да спечели точки със своя Opel.

Търпението и стратегията се изплащат. Предпоследният кръг от шампионата, 5000-километровото рали Кот д'Ивоар е решително за световната титла при пилотите. Opel Ascona 400 се пердставя отлично за разлика от конкурентите.

Клаус Булман коментира в „Историята на Opel Rally“: „Opel отбеляза две, Audi седем победи в световното първенство. Но докато Микола и Мутон често се проваляха зрелищно, Рьол показа качества на стратег. Неговият рекорд печелейки отлични позиции е уникален в историята на спорта и заслужава най-високо признание. Със сигурност успехът се дължи на един необичаен пилот, но със сигурност и на достойнствата на добрия отбор и Opel Ascona 400, може би най-надеждната рали кола на своята ера!”

студени досиета Валтер Рьол Opel Ascona Opel