Citroen празнува 40-годишен юбилей на BX

С произведени над 2,3 млн. автомобила, ВХ е сериозен търговски успех за марката между 1982 и 1994 г.

Пламен Георгиев,
Citroen BX

, Citroen

Citroen BX

Citroеn дебютира за пръв път на 23 септември 1982 г. под Айфеловата кула. На пазара излиза седмица по-късно, като през следващите 12 години носи на марката 2,3 млн. продажби.

Работата по модела започва през 1978 г., като кодовото му обозначение е “XB”. Целта на Citroеn е да създаде модерен, нековнеционален автомобил с ударение върху иновациите. BX е с напречно разположен двигател, лека конструкция за пъргавина и нисък разход. Подобно на всички по-луксозни модели на Citroen, 5-вратият хечбек е оборудван с хидропневматично окачване, което да гарантира ненадминатата мека и комфортна возия на марката.

Интересен факт е, че ВХ е първият автомобил от ерата PSA. Дизайнът му е разработен на компютър (CAD, върховна технология по онова време). По-интересното е, че Citroеn се обръща към италианското студио Bertone, което да се захване със задачата. Зад проекта стои името на Марсело Гандини, баща на Miura, Countach и Stratos. Кокпитът също е впечатляващ. Таблото, вдъхновено от СХ, се характеризира със сателитни контролери от двете страни на волана и осветен оборотомер.

Citroen

Дългият престой на BX на поточната линия (12 години) води след себе си редица промени по купето. През 1985 г. се появява комби – 17 см по-дълго, наречено Evasion. Две години по-късно ВХ външният дизайн е омекотен, а арматурното табло изцяло променено. Правят се подобрения с въвеждането шибедах, климатична система, дигитални контролни прибори, кадифена тапицерия, алуминиеви джанти, дигитален часовник и борд компютър.

Стартът на продажбите е даден с 1,4-литров бензинов мотор с 62 и 72 к.с., както и 1,6-литров с 90 к.с. В последствие мощността скача до 160 к.с., като се въвеждат електронен инжекцион с катализатор и ламбда сонда, дизелов двигател, автоматична скоростна кутия, перманентно задвижване на 4-те колела и ABS.  Произведена е и ограничена серия от 200 бройки за хомологация на рали автомобила BX 4 TC group B (2141 куб. см, 200 к.с., 220 км/ч).

През 1985 г. Citroеn е първият френски производител, който предлага дизелова версия с автоматична трансмисия, а през 198 г. Citroеn BX става първият масов френски автомобил, оборудван с 16-клапанов двигател.

студени досиета Citroen BX Citroen