С ъединителят е един от основните автомобилни компоненти, чрез който се предава въртящият момент от двигателя към трансмисията. По същество това е фрикционен диск, който свързва валовете на силовия агрегат и скоростната кутия.
Когато начинаещ седне зад волана на автомобил с ръчна трансмисия, основните му проблеми започват със съединителя. Или по-скоро не със самия технически възел, а с неговото управление.
В днешните модерни автомобили грешките на водачите се коригират от електронен блок за управление, който регулира и подаването на газ при потегляне. Той добавя малко обороти на двигателя, за да осигури необходимото сцепление за плавно потегляне, което значително опростява задачата за начинаещи шофьори.
Какво се случва, ако държите педала на съединителя натиснат дълго време
Някои шофьори, когато спират на светофар, не изключват от скорост, а държат колата на спирачка и натиснат педал на съединителя с включена първа предавка. Подобно поведение обаче е вредно за техниката.
Когато натиснете педала, силата се предава през хидравличната система към освобождаващата вилка и я кара да отдалечава дисковете един от друг. Това е значително усилие, така че при продължителна употреба частта изпитва прекомерни натоварвания.
Въпреки че частите са предназначени за продължително натоварване и работа, те не трябва да издържат подобно огромно натоварване в продължение на минути. Това води до износване на частите, намалена или загуба на еластичност, което в последствие води до повреда на цялата конструкция.
Какви повреди търпи съединителят
Можете да разберете, че съединителят е изчерпал експлоатационния си живот по редица признаци. Дисковете се износват и зацепването им се разхлабва. Фрикционните накладки се плъзгат и дисковете започват да приплъзват под натоварване. Ако усетите подобно приплъзване на трета или четвърта предавка, това значи, че трябва да отидете в сервиз.
Често подобна неизправност се появява след затъване в кал или сняг, защото тогава следва сериозно боксуване в опит да се излезе от ситуацията. Тя е придружена от специфична миризма. В резултат на това, дори да подадете газ, автомобилът не ускорява и в най-добрия случай пълзи на втора предавка с ниска скорост.
Ако пък съединителят се включи рязко с удар, най-вероятно причината е повреда на задвижващия механизъм или надраскване на работните повърхности на дисковете.
Преселективни скоростни кутии с два съединителя
Днес масово се използват роботизирани трансмисии с два съединителя. Те съчетават предимствата на ръчната и автоматичната трансмисия. Този тип трансмисия позволява превключване на следващата предавка дори преди да бъде деактивирана настоящата предавка.
В сегашния си вид тези трансмисии са представени в средата на 80-те години от Porsche. Те осигуряват незабавна смяна на предавките при максимална тяга, без да се изисква да отпускате педала на газта. Благодарение на двойния съединител предавките се сменят без загуба на въртящ момент.
Основният компонент на трансмисията с двоен съединител са двата диска, които работят последователно.
Когато колата потегли, трансмисията включва две предавки наведнъж. Първият диск предава въртящ момент от двигателя, а вторият работи на празен ход. След това, когато се достигне определена скорост, автоматиката включва втория диск с включена втора предавка, а скоростната кутия предварително активира трета предавка, която чака своя ред. В процеса на смяна на предавката и двата съединителя се отварят за стотни от секундата, заради което прекъсването на потока на мощността почти не се усеща.
След спортните автомобили тези кутии започнаха да се вграждат в обикновени серийни модели, които не са предназначени за спортно шофиране. Те се използват от Volkswagen, BMW, Ford, Audi, Porsche и дори китайски производители. Основната причина за тази стъпка бяха екологичните изисквания. Преселективните роботи, благодарение на дизайна на техния двоен съединител, осигуряват по-малко загуби на енергия и показват висока икономия на гориво, като по този начин намаляват емисиите вредни вещества.
Но преселективните роботи имат и значителни недостатъци. Блокът с двоен съединител има същия ресурс като конвенционалния съединител в ръчна скоростна кутия, но цената му е многократно по-висока. Освен това има проблеми с дългосрочната експлоатация на автомобили със преселективни „роботи“ в трудните условия на градския трафик. С други думи, техният враг са задръстванията, защото при дълги спирания кутията не включва неутрална позиция, а само държи дисковете на съединителя отворени, което води до повишено износване.