Ш офьорите не бързат да сменят летните гуми със зимни, вярвайки, че те значително превъзхождат последните в частта управляемост. Но летните гуми си имат своя лимит, при спадане на температурите идва граница, след която коефициентът на сцепление на гумата рязко пада и те спират да държат добре на пътя.
Производителите на гуми смятат критичната точка за смяна на летните със зимни гуми достигането на външна температура от 7 градуса. Този показател обаче е условен. Производителите играят на сигурно, за да предпазят шофьорите от критична ситуация и се опитват да ги насърчат да се подготвят за студа предварително.
Как да спестим? ...проучете гумите от „втория ешелон“
Индустрията на гумите се развива бързо, така че всяко ново поколение гуми струва повече от предишното. Но гумите, които бяха безспорни лидери в тестовете преди няколко сезона, се продават и днес, при това на по-достъпни цени от новите модели. И тук идва фактът, че големите концерни произвеждат продукти под няколко марки.
Основните играчи са Continental, Goodyear, Michelin, Nokian, Pirelli, т. нар. първи ешелон. Но под шапката на всяка от горните марки има няколко подмарки от т. нар. втори ешелон. Те са по-достъпните марки.
Групата Michelin включва марките Kleber, Kormoran и Tigar, а гумите за SUV и кросоувъри се представят под марката BFGoodrich. Вместо Goodyear можете да закупите Sava, Fulda или Debica. Continental има Matador, Semperit и Uniroyal, Nokian има Nordman, Pirelli има Formula.
Как да спестим? ...зимни или всесезонни
Две смени на гуми годишно, а ако нямаш къде да ги съхраняваш – отделно и хотел. Това си е сериозен разход, който може да се спести, ако си направите сметката правилно.
Какво имаме предвид? Трябва да направите много ясен разчет на нуждите си през зимата, на това къде ще шофирате – основно в града или ще пътувате много извън града. Защото, ако нуждите ви са основно в градски условия, то добър вариант да икономисате разходи е закупуването на всесезонни гуми.
В България все по-рядко и по-малко вали сняг, това също трябва да бъде взето предвид. Разбира се, температурите също оказват влияние върху поведението на гумите, но и всесезонните гуми имат различни параметри: едни се държат по-добре от други на сняг, други – по-добре на мокро. Ако пък сте любители на зимните спортове, ясно е, че трябва да сложите зимни гуми. Затова казваме, че точната преценка на нуждите ви е от основополагащо значение какво решение ще вземете.
Как да спестим? ...доверете се на тестовете на специализираните издания
При взимане на решения каква зимна или каква всезенонна гума да купя, задължително вижте какви са резултатите на различните гуми от тестовете на ADAC например. Немският екип, за разлика от много други екипи за тестване, има една основна характеристика в своята методология за тестване: те оценяват и износването на гумите.
Затова, ако искате да похарчите по-малко пари, изберете гуми, които ще издържат по-дълго от останалите. Но трябва да се помни, че устойчивостта на износване е само един от показателите: лошо е, ако гумите се характеризират с максимална издръжливост, но се държат несигурно на мокър асфалт или сняг.
Как да спестим? ...китайските марки стават фактор
Китайските производители на гуми, подобно на китайските производители на автомобили са разраства и усъвършенства. Нещата се променят. В един от тестовете на гуми с размер 195/65 R15 китайският Aeolus зае девето място от 16 участника, като пред него се подредиха само премиум брандове.
Например китайският GT Radial получи оценка „посредствен“ - това е между „двойка“ и „тройка“. От друга страна, тайванският Maxxis формално стана най-лошият от моделите "C", но с важен нюанс: моделът се провали на тестовете за шум и устойчивост на износване, но беше на същото ниво като лидерите на мокри и сухи писти.
Как да спестим? ...азот или въздух
Много хора смятат напомпването с азот като отлична опция. И вероятно е такава за високоскоростните гуми. Но нека погледнем какво казва химията по въпроса: газта, която се предлага в магазините за гуми, съдържа 95% азот, докато околният въздух съдържа почти 80% азот, т.е. разликата е 15-17%. Но такава разлика не може да повлияе на характеристиките на гумите на масовия шофьор, който не кара кола с огромна мощност, способна да развива много високи скорости.