Няма спасение за дизела, бъдещето на ДВГ е под въпрос

Пламен Георгиев,
Volkswagen дизел

Volkswagen

Н ай-големият завод за дизелови двигатели се намира в Тремери, източна Франция. В момента той (собственост на Stellantis, новосъздадената компания от сливането на PSA и Fiat Chrysler PSA) преминава радикална промяна – мощностите се пренастройват за производство на електромотори. На много електромотори.

През миналата година произведените в Тремери електромотори са съставлявали под 10% от общото производство. През тази година капацитетът ще се удвои до 180 000 бройки, а до 2025 г. цифрата трябва да достигне 900 000 на година, което ще се равнява на над 50% от пълния капацитет на завода преди пандемията.

Минеш ли веднъж на ток, повече не поглеждаш към ДВГ

Всичко това е поредното доказателство, че бъдещето на автомобила (поне в Европа) е електрическо. За това говорим вече няколко години, но строгите стандарти на ЕС бяха финалният катализатор това да се случи.

Проблемът на заетите около 3000 човека в Тремери се крие във факта, че електромоторът има 1/5 от частите на традиционния дизелов двигател, което поставя въпросителни относно бъдещата им заетост.

Трицифрени ръстове в продажбите на е-коли и хибриди

Някои анализатори предупреждават европейските автомобилни производители, които вече страдат от свръх капацитет, че ще трябва да направят доста съкращения (на персонал и средства), за да може да бъде догонен лидерът Tesla.

Френската лобистка група PFA изчислява, че са застрашени около 15 000 (от 400 000 заети в индустрията) работни места във Франция, свързани с дизеловите автомобили.

Германският институт IAB изчислява, че масовото навлизане на електромобилите на пазара може да застраши 100 000 работни места в страната, което е около 1/8 от заетите в индустрията.

Цените на електромобилите и конвенционалните коли ще се изравни през 2023 г.

А не бе толкова далеч времето (2015 г.), когато в Европа се продаваха над 50% дизелови автомобили (по данни на JATO Dynamics). През тази година поне 20 модела вече няма да предлагат дизелови версии, а анализаторите на IHS Markit казват, че 2021 г. ще е „безпрецедентна година” в бягството на клиентите от дизела.

В същото време на пазара ще се появят редица нови електромобили. Британската лобистка група Society of Motor Manufacturers and Traders изчислява, че тази година във Великобритания ще се появят 29 нови електрически модела и седем плъг-ин хибрида, като срещу тях ще излязат 26 модела с ДВГ, като само 14 от тях ще имат дизелови версии.

Тази цифри си имат логично обяснение. През септември регистрациите в ЕС на електрифицирани автомобили – електрически, плъг-ин хибриди и хибриди – за пръв път изпревариха регистрациите на дизелови (по данни на JATO). За същия период продажбите на електрически и плъг-ин хибриди в ЕС скочиха със 122% на фона на общото намаление на автомобилните продажби с 29%. Но все още те съставляват 8% от общите продажби.

Виетнамската VinFast показа три електромобила

До края на годината Mercedes пуска 5 електромобила у нас

Това са първите пробни клетки на батерията за „5-минутно зареждане”

Източник на статията: Vesti.bg

любопитно автомобили електромобили дизелови двигатели ДВГ