Пазарът на електрически автомобили е в застой

Стопиха се ентусиазираните първи купувачи на EV (т. нар. first adopters), но не само това

Пламен Георгиев,
електромобили зарядна станция

iStock

С лед години на бърз растеж пазарът на електрически автомобили върви към стагнация, предава агенция БТА, позовавайки се на Business Insider.

Бумът започна от 2020 г. с лавинообразното нарастване на предлагането на електрически модели, подобряване на зарядната инфраструктура и по-големите усилия на индустрията да "образова" клиентите и да ги насочи към закупването на EV.

Продажбите на електрически автомобили в САЩ поставиха рекорд от почти 6% от всички новорегистрирани автомобили миналата година и ще нараснат още повече през настоящата. На тях се падат 9% от продажбите на физически лица само през юни, според J.D. Power.

Въпреки това, според някои анализатори, се очертава стагнация в сегмента, тъй като индустрията е останала без ентусиазираните първоначални потребители.

"Впечатляващият растеж, който наблюдавахме през последните години не може да бъде устойчив. Просто не е възможно", заяви Сам Фиорани, вицепрезидент по глобалните прогнози за транспортните средства в AutoForecast Solutions. "Колкото повече се изкачваме по това плато на растеж, толкова по-трудно ще е да достигнем до следващото ниво", добави той.

Според анализаторите следващият голям проблем за сектора ще бъде да се премине от първите клиенти, прегърнали безусловно идеята за нещо ново и иновативно въпреки някои особености на автомобилите и проблеми с качеството към "по-нормални" и практични клиенти. За компаниите ще е почти невъзможно да прогнозират какво ще е търсенето през идните години, когато на пазара навлезе ново поколение купувачи на електрически автомобили.

Това ще най-близкото до Дивия Запад, което тази индустрия е виждала от 20-те години на миналия век", отбелязва Фиорани.

По-ниската бариера за навлизане на пазара на електрически автомобили, появата на множество нови конкуренти в сегмента, както и лавината от нови плъг-ин автомобили са довели до натрупвания. През юни в дилърските центрове е имало два пъти повече електрически автомобила, отколкото бензинови.

Според неотдавнашно проучване на iSeeCars американските щати с най-висок дял на продажбите на електрически автомобили са тези, регистрирали най-бавен растеж на тези продажби. Щатите Калифорния, Орегон и Вашингтон, в които новорегистрираните електрически автомобили са между 7 и 10% от пазара, са сред тези, които ги внедряват най-бързо, сочи проучването.

"Изглежда така, сякаш има естествено съпротивление от между 7 и 10 на сто от пазарния дял в съответния щат", каза Карл Брауер, анализатор в iSeeCars. "Това е таванът и последващият растеж става много труден", отчита той.

Източник на статията: bta.bg

електромобили пазар застой прогнози