Е лектрическите коли са обект на много критики, някои заслужени, други – не чак толкова. През 2023 г. сегментът се разви доста бурно, като предложи нови модели, технологии и солиден ръст на продажбите. А също и няколко важни урока, съобщава InsideEVs.
Повечето електрички на пътя са от огромно значение за развитието на индустрията. Така по-бързо се трупа колективно знание, откриват се проблеми и техните решения.
Един от най-важните уроци е, че инфраструктурата за зарядни може все още да е недостатъчна, но започва да се развива все по-добре. През 2023 г. доста компании започнаха изграждането на свои мрежи, включително Mercedes и Lotus. Увеличават се и услугите от по-малки компании.
Основен проблем е, че често шофьорът пристига на дадена станция, само за да види, че тя не работи. Приложения като PlugShare обединяват споделена от потребителите информация в реално време за това кои станции реално работят към дадения момент и кои са повредени.
Друг урок е, че може би идва краят на безплатното зареждане, което някои производители предлагат. Причината е, че то често е обвързано с партньорски сделки с конкретни мрежи за зареждане. Така се получава ненужно струпване на голям брой коли на конкретни зарядни, а другите стоят неизползвани. Също така мотивира клиентите да използват зарядните по-често и да пренебрегват зареждането у дома, за да спестят малко пари. Резултатът отново е допълнително натоварване на и без това недостатъчния брой публични зарядни.
Най-важният урок е, че въпреки трудностите, цялостното „изживяване“ с електричките бавно се подобрява. Броят на станциите се увеличава, времето за зареждане намалява, качеството на колите се подобрява. Темпото на навлизане на нови технологии е много високо и дори може би твърде бързо, което води до бързото „остаряване“ на наличните модели, но и означава, че по-скоро ще достигнем ниво, в което електричките ще могат да са наистина пълноценни заместители на ДВГ.