30 000 ЕV до средата на 2026 г. в България - възможно ли е това?

Държавата се е ангажирала с изграждане на 10 000 публични зарядни точки в цялата страна

,
колона станция зареждане електромобил

iStock

30 хиляди електромобила в България до средата на 2026 г. Такава прогноза - повече пожелателно, направи вицепремиерът по климатични политики и министър на околната среда и водите Борислав Сандов на проведената в столицата ни кръгла маса "Транспортът на бъдещето - чиста енергия на справедлива цена”.

Не чуваме това число за първи път - далеч не. То беше изречено няколко пъти от началото на годината - по-различни поводи. В същото време обаче в страната ни не се прави почти нищо като държавна политика за преминаване към автомобили с нулеви вредни емисии. Докато в Европа е различно - дори в съседните държави, като carmarket.bg вече ви разказа за субсидиите в няколко страни.

Очаквало се сред въпросните 30 хиляди за има и "втора ръка”, тъй като и този пазар се очаква да се развива, рече още министър Сандов.

Но възможно ли е това?

Всичко зависи от системния подход - ако държавата започне да гледа системно на ползването на електромобили и се ангажира с финансов стимул, който да бъде първоначалната вноска, а общини, администрация, фирми, физически лица, да продължат с месечните вноски за изплащане, целта ще се постигне и даже ще бъде надмината", коментира за БТА Илия Левков, председател на Управителния съвет на Индустриален клъстер Електромобили (ИКЕМ), анализи на който публикуваме и в carmarket.bg.

Той подчерта, че в системния подход се включват различни облекчения, например да се използват буферни паркинги в София, където автомобилът да бъде оставен и собственикът му да продължи своя път с градския транспорт.

Токът обаче също не е евтин, поскъпва. Какво би ни стимулирало да караме електромобил?

След като Европейската комисия одобри ядрената енергия като "зелена", имаме един огромен зелен производител, имаме също водни електроцентрали, както и възможност да инсталираме за лични нужди до 30 киловата фотоволтаични панели, които спокойно могат да са свързани със зарядни станции - и това да бъде не само зелено производство, но и зелено потребление. Това при всички случаи ще повляе на цената на електричеството, смята Илия Левков.

Той посочи данни на Министерството на транспорта, според които електромобилите у нас в момента са около 6000, а станциите, в които се зареждат - над 600. По думите му дори пропорцията е спазена - на 10 коли се пада една станция.

Те не са равномерно разпределени, но ако пътувате от София за Бургас, може да заредите на няколко места, така че няма да останете на пътя", обясни той.

Има ли в момента стимули в България за покупка на електромобил?

Единствените сега са за държавни институции и администрации чрез Националния доверителен екофонд, който съфинансира покупката, но след като бъде направена обществена поръчка и цената бъде платена.

Например за електрическа кола се възстановяват 20 000 лева. По думите на експерта годишно се усвояват около 30 процента от планирания бюджет за съфинансиране, което е неефективно. На сайта на Фонда от 11 април тази година е обявена нова покана за набиране на проекти в рамките на Инвестиционна програма за климата, като приемът е десети по ред.

За финансиране могат да кандидатстват централната администрация, нейните териториални подразделения и общинските администрации, всяка от тях - за максимум три превозни средства.

Ако бъде поет ангажимент за финансов стимул и за физически лица, тогава няма да говорим за високата цена на електромобилите, убеден е Левков.

По думите му поддръжката на такъв автомобил категорично не е по-скъпа. Той посочи, че ако за автомобилите, зареждащи горива, е необходимо обслужване като смяна на масла, филтри, ремъци, свещи и т.н. на определени километри, то при електромобила годишно трябва да се смени единствено филтърът на купето.

Друг стимул може да е безплатното паркиране за такива автомобили, но това е общински стимул, каза Левков и уточни, че в чужбина активно действащи по темата са именно местните власти. А за да се придвижва процесът напред, са необходими най-вече подготвени кадри в администрацията както по региони, така и на централно ниво, допълни той.

По думите му държавата трябва да осигури регулаторните рамки и да облекчи бюрокрацията за изграждането на зарядна инфраструктура, защото без нея България не може да разчита, че пазарът на електромобили ще се развива.

Според казаното от екоминистъра Борислав Сандов на кръглата маса държавата се е ангажирала с изграждането на необходимата инфраструктура. По думите на министъра трябва да има 10 000 публични точки в цялата страна, в които всеки да може да зарежда електромобила си - в централните части на 50-те основни български града, както и в големите жилищни квартали.

Плановете са да се изградят поне 20-30 хъба, 150-200 бързи зарядни станции на входовете и изходите на градовете, посочи Сандов. За тази инфраструктура, която се предвижда да бъде на общински територии и частни обекти като търговски центрове, бензиностанции и други, ще се търси публично-частно партньорство.

БТА

зарядни станции субсидии стимулиране прогноза Илия Левков Борислав Сандов политика електромобили в България България