Култови американски модели без V-осмак

В САЩ има и много автомобили, заобиколили култовата V8 конфигурация

Пламен Георгиев,
Ford GT40

, Ford

Ford GT40

Н ямало истински американци без „осмак”! Ще ви покажем, че това не е така. Естествено, големият и гръмогласен V8 – това е канон и традиция зад Океана. Но в САЩ има и други впечатляващи машини, които по една или друга причина са заобиколили двигателя V8, като въобще няма да коментираме новата вълна електромобили.

 Ford F-150 Raptor R

Ford

Ford F-150 Raptor R

Ford F-150 Raptor

Ford излиза на първо място в тази своеобразна класация. Пълноразмерният всъдеход Expedition и луксозният му братовчед Lincoln Navigator отдавна потъпкаха негласните закони, като заложиха на 3,5-литров EcoBoost V6 с две турбини. Такъв двигател се монтира и във F-150, както и в супер пикапа F-150 Raptor.

Днешният, трети по ред Raptor разчита на 456 к.с. и 691 Нм, а за максималистите ще има Raptor R със 710 к.с., идващи от „компресорен” V8 Predator, зает от свирепия Mustang Shelby GT500.

Ford Mustang EcoBoost

Еко си мислите, че EcoBoost не е подходящ за Mustang, какво ще кажете за SVO от 1984 – 1986 г., който разчита на 2,3-литров 4-цилиндров мотор с принудително пълнене? Днес също се предлага версия с 4-цилиндров двигател EcoBoost, което е доста странно, но все пак се предлага. Купето и кабриолетът с този агрегат могат да се похвалят с 314 к.с. и 475 Нм.

Ford GT

През 2002 г. за пръв път видяхме възродената легенда. Това бяха времена на разцвет за нео-ретро дизайна, а суперавтомобилът с центролно монтиран двигател се смята за един от най-класните представители на този жанр.

Серийният вариант не разочарова, това се отнася както за дизайна, копиращ еблематичния модел GT40 от 60-те години, както и задвижването. В първата версия е монтиран компресорен V8 с мощност 558 к.с.

Истинската метаморфоза идва със следващото поколение. Между двете няма почти нищо общо, може би само емблемата, колелата и конфигурацията. Но ние гледаме само към двигателния отсек, където е монтиран битурбо V6 EcoBoost с работен обем 3,5 литра с 669 к.с.

Buick GNX

Към края на 80-те години масълкарите в класическата си форма са на изчезване. През 1978 г. Buick, подразделение на General Motors, вади модификация на купето Regal с турбо двигател. Десет години по-късно моделът достига своята върхова форма и влиза в елита на най-нетрадиционните автомобили в историята на САЩ.

Buick GNX е оборудван с версия на 3,8-литровия турбо V6 от Regal Grand National. Разликата е турбината Garrett T-3, по-голям интеркулер, спортна изпускателна система, специален 4-степенен „автомат” и др.

Заводските параметри на мотора са 280 к.с. и 488 Нм, но с малко работа тези цифри могат да скочат многократно. Ускорението от 0 до 96 км/ч отнема 4,6 секунди. А защо този модел е толкова интересен? Продадени са едва 547 бройки.

GMC Typhoon и Syclone

Постулатът, че пикапът е за превоз на сено и строителни материали, отдавна е пренебрегнат от американските компании. Решаващ удар за това нанася General Motors, когато през 1991 г. монтира 4,3-литров V6 с турбо в GMC Sonoma. Той не блести с товароносимост и не претендира за лаврите на всеможещ всъдеход, но пък има склонност към лудории.

Със своите 284 к.с., постоянно 4х4 и неголямо тегло превръщат модела от селскостопански труженик в истински Syclone. Зад относително тривиалната външност се крие психопат, ускоряващ от 0 до 96 км/ч ца 4,3 секунди.

През 1992 г. Syclone предава щафетата на Typhoon. За две години са продадени 4697 бройки, докато тиражът на Syclone е 2998.

 Dodge Viper SRT

Dodge

Dodge Viper SRT

Dodge Viper SRT

Най-легендарният 8-цилиндров янки? За жалост легендарното купе е отправено в пенсия на 17 август 2017 г. Емблематичната „змия” е на пазара от 1991 г. и сменява пет поколения. Особено впечатляващо е последното. То разчита на 8,4-литров V10 с мощност 649 к.с., 6-степенна механична скоростна кутия и – о, чудо! – тракшън контрол и ESP.

На върха в гамата застава Viper ACR. Той се чувства по-добре при гонки на пистата, а не на светофарите.

Двигателят е идентичен, добавени са смешните 6 к.с., но аеродинамиката е силно усъвършенствана. Сплитер, огромно регулируемо крило отзад и дифузьор генерират около един тон притискаща сила при скорост 285 км/ч.

 Dodge Ram SRT-10

Dodge

Dodge Ram SRT-10

Dodge Ram SRT-10

Тази машина много често е наричана и Viper Truck. Причината за това е наследеният V10 с 507 к.с., идващ от третото поколение на Dodge Viper.

Ram SRT-10 се произвежда от 2004 до 2006 г. (лансирани са 10 143 бройки), но оставя ярка следа в индустрията. Моделът се предлага в две версии: с къса база, по-ниско тегло и 6-степенна механична скоростна кутия, както и такава с дълга база и 4-степенна автоматична трансмисия. Първата ускорява до 96 км/ч за 4,9 секунди, с 0,4 сек по-бързо от братовчед си.

САЩ двигател V8 двигатели с вътрешно горене американски автомобили