Двигателят на Volkswagen VR6 се отправи към залеза

Volkswagen Group наскоро затвори 34-годишна глава в дългата история на германския автомобилен производител

Пламен Георгиев,
VW Passat VR6 1993

, Volkswagen

VW Passat VR6 1993

Volkswagen спря двигателя VR6 в Европа към средата на миналото десетилетие, но той продължи да се вгражда в автомобили в САЩ. Поне до 12 декември 2024 г., когато от поточната линия е слязъл последният модел с VR6 двигател в моторния си отсек.

Приблизително 1,87 милиона екземпляра от тази порода са произведени за почти 34 години, като се започне с 2,8-литровия атмосферен VR6 в B3-генерацията Passat и Corrado. Всичко започва с официалното представяне на споменатия двигател през 1991 г. на автомобилното изложение в Женева в Golf III, където Volkswagen също представи концепцията Vario I.

Силните качества на агрегата се крият в по-лесния му монтаж спрямо този на V6, като VR6 също е по-евтин за производство. Блокът с тесен ъгъл позволява използването на една цилиндрова глава вместо две.

Споменатият 2,8-литров мотор е 15-градусов ъгъл между цилиндрите, като този ъгъл се пренася към 3,2-литровия двигател на Golf R32. Що се отнася до 3,6-литровия VR6 на Passat, ъгълът между цилиндрите е 10,6 градуса.

През последните години VR6 се появи в два различни варианта, като се започне с 3,6-литровия Atlas и Atlas Cross Sport за Америка. За моделна година 2024 и двата кросоувъра се отказаха от VR6 в полза на турбо „четворка“ от серията EA888.

В Европа VR6 се монтира в Corrado, Beetle, Passat, Vento/Bora/Jetta, Touareg, Phaeton, Transporter, Eos, CC и Sharan. Двигателят намира приложение и в Porsche Cayenne, Audi Q7, Audi TT, SEAT Leon, SEAT Alhambra и Skoda Superb. Няколко коли извън VW Group също го ползват: Ford Galaxy, Mercedes Vito и дори RV от Winnebago.

Един от най-добре звучащите V6 служи и за основа на W12, който умря през юли, когато Bentley сглоби последния дванадесетцилиндров двигател. Да не забравяме прословутия ненадежден W8, двигател с кратък живот, който задвижваше Passat в началото на 2000-те.

VW произвежда също така по-малък VR5 през 90-те и 2000-те години, който задвижва Golf, Bora, Beetle, Passat и SEAT Toledo.

Днес, по-леките и по-малки модерни четирицилиндрови двигатели позволяват на VW да постигне икономии от мащаба, затова и вече VR6 не е нужен никому.

Volkswagen VR6 двигатели V8