Честито: вдигат данъка на старите коли с до 80%

Най-сериозно ще бъдат засегнати дизеловите автомобили, а целта на проектозакона е да се поощри електрическата мобилност

В чера Нова телевизия съобщи, че нов закон за насърчаване на електрическата мобилност, подготвен от Министерството на иновациите и растежа, предвижда увеличение на данъка за старите автомобили с до 80% (78, за да сме абсолютно точни).

И всички започнаха да се упражняват по темата, кой с аргументи, кой чисто популистки.

Според проектозакона най-голямо увеличение на данъка се предвижда за най-старите дизелови автомобили. Целта е хората да се откажат да карат такива. Дали това ще се случи? Естествено, че не. Дали трябва да се промени, естествено че да.

А защо? Защото ние сме единствената държава в ЕС, която насърчава данъчно закупуването на стар автомобил, а удря с висок данък покупката на нов. Нищо, ще кажете веднага, нека богатите плащат. И може да имате право, но не изцяло.

Навсякъде другаде високият данък е за най-старите автомобили, защото са най-замърсяващи, защото са най-опасни на пътя. У нас това, че виждаме какво дишаме не притеснява много хора. А би трябвало. Би трябвало и да се притесняваме, че до 2050 г. нацията ни ще се стопи до 4,5 млн., но кой ще мисли за това!

Тук, за да не политиканстваме и да размием упрека за вкарване на политическа линия, ще кажем, че през пролетта на 2023 г. служебното правителство започна изготвянето на Закон за насърчаване на електрическата мобилност. Казваме това, не за да прехвърлим вината върху него, нито да оневиним (каквото и не е необходимо) настоящото правителство, просто това са факти.

А още през ноември миналата година зам.-министърът на иновациите и растежа Мартин Гиков обяви, че проектът на Закон за насърчаване на електрическата мобилност и предварителната оценка на въздействието му ще бъдат обявени за обществено обсъждане до края на годината (разбирай до края на 2023 г.)

Една от основните цели на закона в съответствие с европейските директиви е до 2026 г. България да има поне 30 000 електроавтомобила и поне 10 000 зарядни точки”, заяви Гиков. Зам.-министърът определи второто изискване като амбициозно и допълни, че ролята на общините в тази връзка ще е ключова.

Тук пак се налага уточнението, че България е една от малкото страни в ЕС, които не предлагат никакви държавни стимули за насърчаване на електрическата мобилност. У нас е важно да е евтино, да бъде изхвърлено при счупване и да се купи нов евтин автомобил, но никъде другаде в Европа не се поощрява подобна политика.

В същото време веднага ще бъда контриран с факта, че сме бедни, затова е така. Но дали? Данните на НСИ казват, че в България сме около 6,5 млн. Данните на КАТ към 01.01.2024 г. казват, че на отчет се водят 4 030 487 моторни превозни средства. От тях регистрираните леки автомобили са 3 006 214. Няма да е пресилено да кажем, че на двама души се пада по една кола. Този факт не говори, че сме толкова бедни.

Показва го фактът, че над 20-годишна възраст са цели 2 137 487 автомобила!

В същото време на отчет в България се водят едва 11 472 коли на ток.

Това е тревожно. Защо ли? Защото в един прекрасен ден ЕС ще се сети да попита: А вие какво правите за намаляване на емисиите СО2 от транспорта? Дойде ли този ден, тежко ни. На всички, защото тогава, щат не щат, политиците ще трябва да действат кардинално, а от това всеки един от тях трепери от страха само при мисълта.

Лично аз не искам да бъда обгазяван от всевъзможни „баракуди” по пътищата. Но няма кой да промени правилата за минаване на ГТП. Това би решило много проблеми.

България Нов внос стари коли стари автомобили Данък за насърчаване на електрическата мобилност